skip to Main Content

خط انتقال آب از آبشیرینکن برای ۳۰ سال هدف گذاری شده است/ شورای شهر برای خرید پساب همکاری کند

به گزارش بادگیر نیوز ، فریدون همتی در این بازدید به همراه مدیرعامل آبفای هرمزگان از روند تکمیل ایستگاه پمپاژ چهچکور، خط انتقال آب از آبشیرین کن به مخازن داماهی و ایستگاه تصفیه خانه فاضلاب شهرک پیامبر اعظم (ص) بازدید کرد.

فریدون همتی استاندار هرمزگان با اشاره به بازدید روز پنجشنبه خود از سه پروژه آب و فاضلاب گفت:  یکی از پروژه بزرگی که از سوی آبفای هرمزگان در حال انجام است، آبرسانی به روستاهای چهچکور، ایسین، تازیان و…با عنوان ۴۰ روستا در دست اقدام است که در هدف گذاری آن حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد داشت.

به گفته وی، تاکنون ۱۸ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده که با تکمیل آن جمعیت ۱۰۰ هزار نفری شهر و روستاهای شمال و شمال شرق بندرعباس از نعمت آن بهره مند خواهند شد.

همتی با بیان اینکه پروژه مذکور برای ۳۰ سال آینده هدف گذاری شده است، افزود: با تکمیل این پروژه و اضافه شدن ظرفیت های در حال ایجاد، مشکل آب مناطق یادشده مرتفع می شود که هم اکنون با تدابیر اندیشیده شده و تا زمان تکمیل پروژه، بخشی از آب خط لوله اصلی برای تامین آب روستاهای مذکور در حال استفاده است که با تکمیل این پروژه به پایداری لازم در آبرسانی به روستاهای شمال بندرعباس دست خواهیم یافت.

خط انتقال آب از آبشیرینکن برای ۳۰ سال هدف گذاری شده است

وی همچنین با اشاره به پروژه خط انتقال آب از آبشیرین کن به مخازن داماهی و ششصد دستگاه، گفت: خوشبختانه این خط انتقال در چند جبهه در حال انجام است که روند تکمیل آن با سرعت طی می شود.

استاندار هرمزگان ادامه داد، برای ایجاد این خط انتقال، ۳۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که به طول ۳۳ کیلومتر از آبشیرین کن یکصد هزار متر مکعبی تا مخازن داماهی اجرایی می شود.

به گفته وی،  اقدام زیرساختی پروژه خط انتقال آب از آبشیرینکن تا شهر بندرعباس برای ۳۰ سال آینده مرکز استان هدف گذاری شده است.

همتی در ادامه به بازدید صورت گرفته از تصفیه خانه فاضلاب شهرک پیامبر اعظم (ص) بندرعباس اشاره کرد و گفت: تصفیه خانه فاضلاب شهرک پیامبر اعظم (ص) سال ۹۶ کلنگ زنی و بخش های اصلی پروژه در حال انجام است که امیدواریم فاز اول آن، نیمه اول سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد.

شهرداری برای استفاده از پساب تصفیه خانه شهرک پیامبر اعظم(ص) برنامه ریزی کند

به گفته استاندار هرمزگان ، کل فاضلاب شهرک پیامبر اعظم(ص) ۸ هزار مترمکعب است که برای افق ۲۵ سال آینده در نظر گرفته شده است که لازم است شهرداری از همین الان برنامه ریزی لازم برای زیرساخت آن انجام و آب تصفیه را برای فضای سبز این شهرک استفاده کند.

وی با قدردانی از شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان و پیمانکاران پروژه گفت: در شرایط سخت بودجه ای و تحریم خوشبختانه تمامی پروژه ها با روش های مبتکرانه فعال هستند تا به اهداف تعیین شده دست یابیم.

همتی ادامه داد، کارهای بزرگی در زمینه آبرسانی و تصفیه فاضلاب بندرعباس در حال انجام است که قطعا آثار آن در زندگی مردم ملموس خواهد بود.

استاندار هرمزگان همچنین با اشاره به اتفاق جدید در حوزه تصفیه خانه اصلی فاضلاب بندرعباس گفت: در سفر سال ۹۶ رئیس جمهور به هرمزگان با پیگیری و اصراری که داشتیم رئیس جمهور موافقت کردند که به دلیل حجم اعتباری بالای پروژه، این مجموعه در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، از سویی بخش خصوصی نیز این دغدغه را داشت که آینده سرمایه گذاری صورت گرفته و خرید پساب چه خواهد شد.

 شورای شهر برای خرید پساب همکاری کند

وی ادامه داد، در این ارتباط دو اقدام انجام دادیم که یکی با منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس در غرب بندرعباس وارد مذاکره شدیم و موافقت آنها را برای خرید تضمینی پساب گرفتیم تا به واحدهای مستقر در منطقه ویژه بفروشد. از سوی دیگر شهرداری بندرعباس نیز برای فضای سبز شهری ۱۰۰ لیتر بر ثانیه از این پساب را خریداری کند که لازم است قرار داد خرید آن سریع تر انجام شود.

همتی با بیان اینکه خرید پساب نیاز به مصوبه شورای اسلامی شهر بندرعباس دارد، افزود: برخی اعضای شورا روی این پروژه خوب همکاری نمی کنند که امیدوارم این ذهنیت اصلاح و قرارداد امضا شود تا بتوانیم قرارداد خرید تضمینی را نهایی کنیم و سرمایه گذار نیز بتواند هم از آورده خودش و هم تسهیلات بانکی استفاده کند.

وی افزود: این پروژه حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار می طلبد که در توان دولت نیست بنابراین بخش خصوصی را وارد میدان کردیم که کار به خوبی در حال طی شدن است و امیدواریم در زمان بسیار کوتاهی شهرداری و شورای شهر بندرعباس این قرارداد را نهایی کنند و از سوی دیگر قرارداد منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس نیز ظرف یک ماه امضا شود تا سرمایه گذار این قراردادها را به عنوان تضمین، تحویل بانک دهد تا تکمیل پروژه سرعت گیرد.

استاندار هرمزگان ابراز امیدواری کرد، با این اقدام بتوانیم برای همیشه مسئله پساب تولیدی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس را حل کنیم.

وی همچنین گفت: پروژه های بزرگ اینچنینی در بندرعباس در حال انجام است ولی کمتر به چشم می آید که تقاضا داریم مردم هم از نزدیک این اقدامات را ببینند.

گام بلندی در خرید پساب برداشته می شود

امین قصمی مدیرعامل آبفای هرمزگان نیز در این بازدید با اشاره به پروزه های آب و فاضلاب هرمزگان افزود: پروژه های عظیمی در حال انجام است که برای چند دهه آینده پیش بینی شده است.

وی افزود: ایستگاه پمپاژ آب چهچکور با هدف بهبود آبرسانی به روستاهای شمالی و شمال شرقی بندرعباس و صنایع واقع در شهرک صنعتی احداث شده که پس از تکمیل خط انتقال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

به گفته مدیرعامل آبفای هرمزگان، جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر از طریق ایستگاه پمپاژ چهچکور و خط انتقال در حال احداث آن بهره مند می شوند.

وی همچنین با اشاره به روند لوله گذاری خط انتقال آب از آبشیریکن یکصد هزار متر مکعبی بندرعباس به مخازن داماهی و تامین آب بندرعباس گفت: این خط ظرفیت انتقال ۲۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز را داراست که در حاشیه آزادراه شهید رجایی در حال انجام است.

پیشرفت ۲۳ درصدی تصفیه خانه فاضلاب شهرک پیامبر اعظم (ص)

قصمی در ادامه به احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرک پیامبر اعظم(ص) بندرعباس اشاره کرد و گفت: این تصفیه خانه با پیشرفت فیزیکی ۲۳ درصد در حال انجام است که اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان در شرایط تورمی فعلی برای تکمیل آن نیاز است.

به گفته مدیرعامل آبفای هرمزگان، پساب حاصل از تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس به منظور ایجاد فضای سبز شهرک پیامبر اعظم(ص) مورد استفاده قرار می گیرد.

وی همچنین با قدردانی از پیگیری های استاندار هرمزگان برای ترغیب صنایع به خرید پساب تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس گفت: با نهایی شدن این قرارداد گام بلندی در خرید پساب برداشته می شود.

 

انتشار دهنده/ آرزو محمدی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top