skip to Main Content

شکافتن ۸۰ درصدسنگ نگاره های دهتل برای یافتن طلا

حدود ۸۰ درصد از سنگ نگاره های ۹ هزار ساله دهتل در شهرستان بستک استان هرمزگان تخریب شده است. گفته می شود بخش عمده سنگ هایی که این سنگ نگاره ها بر روی آن طراحی شده، به صورت عمدی و در جستجوی طلا شکافته می شود. با وجود این اما تاکنون مسئولان میراث فرهنگی استان هیچ اقدامی برای محافظت از این آثار انجام نداده اند.

دهتل ۱

دهتل، روستایی از توابع شهرستان بستک استان هرمزگان منطقه ای در جنوب ایران و در نزدیکی خلیج فارس است. این روستا امروز میان سه سایت باستانی «تنگ کارون و کارگر»، «جم و ریز» و «جهرم» قرار گرفته است. کروی بودن بخش زیادی از این سنگ ها موجب شده است برخی افراد سودجو با تصوّر این که در میان سنگ ها طلا و اشیاء با ارزش وجود دارد؛ آن ها را شکافته و تخریب کنند.

کارشناسان معتقدند جنس سنگ های منطقه دهتل دگرگونی است و قدمت نقوش آن در قیاس با نمونه های طیف سنجی شده در ایران، به حدود ۹ هزار سال پیش از میلاد می رسد، سنگ نگاره های دهتل تنها بر آن دسته از سنگ ها حک شده اند که لایه ی تیره رنگی بر سطح آن ها وجود دارد.

بر اساس پژوهشی که روی سنگ نگاره های دهتل انجام گرفته است، نقوش این سنگ نگاره ها شامل حیوانات، انسان، نمادها، نشانه ها و گیاهان بوده است. نقوش حیوانات سنگ نگاره های دهتل شامل انواع بز، سگ، اسب، روباه، شتر، گوزن، لاک پشت، خر یا گور خر، عقرب، ماهی، شیر و برخی حیوانات دریایی یا چهارپایان نا مشخص است. مانند تمامی سنگ نگاره های شناخته شده در ایران، بیشترین نقوش حیوانی این منطقه را نقش بز کوهی تشکیل می دهد.

منبع مروارید مهر

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top