- پایگاه خبری بادگیر - http://badgirnews.ir -

بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های موجود سازمانی در جهت ارایه خدمات مطلوب به مردم

به گزارش بادگیر نیوز؛  عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان در نشست معاونین راهداری و معاونین فنی و نظارت ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای سراسر کشور، طی سخنانی اظهار داشت:

لازمه‌ی انجام کارهای بزرگ و موفقیت در کارها، صداقت و پشتکاری و مسئولیت‌پذیری در همه سطوح مدیران،‌ معاونین و کارشناسان اجرایی در سراسر کشور است و باید به این تفکر اذعان داشت که هر نوع توسعه و پیشرفت در امور، مستلزم پرداخت هزینه است.
وی با بیان این که گشت‌های راهداری به طور مستمر در جاده‌ها، کیلومترها پیمایش دارند، افزود:
این بازرسی‌ها، باید خروجی قابل قبولی داشته و در ارایه خدمات مطلوب به مردم و کاربران سفرهای جاده‌ای نمایان شود.
حسن‌نیا با تأکید کرد بر لزوم صلاحیت و شایستگی افراد در پست‌های مورد تصدی، افزود:
مدیران و معاونین باید نسبت به وظایف خود، حساسیت داشته باشند و برای کسب موفقیت در وظایف، به محیط پیرامون خود توجه ویژه‌ای داشته و برای اصلاح مسائل و مشکلات گام بردارند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد:
در صورت لزوم، تقسیم کار مجددی بین معاونین راهداری و معاونین فنی و نظارت انجام شود، تا بتوان به تقاضاها و خواسته‌های عموم مردم و بهره‌گیرندگان از خدمات سازمان راهداری و حمل و نقل جاد‌ه‌ای، رسیدگی و خدمات لازم ارایه شود.
حسن‌نیا افزود: بهره‌گیری از تجارب ارزشمند افرادی که در حوزه‌های مختلف صاحب تجربه، نظر و تخصص هستند، کمک شایانی به اتخاذ تصمیم‌ها ی درست در پروژه‌های فنی داشته و در راستای نیل به نتایج اثربخشی و ایمنی در جاده‌ها مؤثر است.
گشت‌های راهداری، وظیفه اصلی مانیتور کردن جاده‌ها را برعهده دارند
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وظیفه اصلی گشت‌های راهداری در محورها را، مانیتور کردن معایب و مشکلات جاده‌ای و رسیدگی به رفع آنها بیان کرد.
حیدر مطاعی با حضور در نشست تخصصی معاونین راهداری و فنی و نظارت ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، با تأکید بر این که امور جاری در راهداری باید به طور مستمر و با جدیت انجام شود، افزود:
جاده‌ها از نظر ایمنی، علائم و تجهیزات و مبلمان جاده‌ای باید به طور دائمی و مستمر، رسیدگی و کنترل شوند و مسئولیت اصلی پاسخگویی در حوزه رسیدگی به مشکلات جاده برعهده حوزه راهداری است.
وی با اشاره به این که در سال گذشته با همدلی و مسئولیت‌پذیری مدیران و کارشناسان، عملیات راهداری زمستانی با موفقیت در سراسر کشور انجام شد، افزود:
از هم‌اکنون باید برای زمستان سال‌جاری آمادگی داشته و با شناسایی مشکلات و کمبودها، نسبت به رفع مسائل و تجهیز امکانات و ماشین‌آلات برنامه‌ریزی و اقدام لازم انجام شود.
مدیریت نحوه هزینه‌کرد بر اعتبارات در نگهداری راه‌های اصلی و فرعی و روستایی
معاون راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بر لزوم برنامه‌ریزی و مدیریت بر نحوه هزینه‌کرد اعتبارات تخصیص داده شده به استان‌ها در حوزه نگهداری و بهسازی راه‌های اصلی، فرعی و روستایی تأکید کرد.
رضا اکبری طی سخنانی در نشست‌ تخصصی معاونین راهداری و فنی و نظارت استان‌ها، با بیان این که یک سوم از اعتبارات مورد نیاز استان‌ها از سوی سازمان برنامه‌ و بودجه تأمین و تخصیص داده شده است، افزود: در این راستا، پروژه‌های تعریف شده در استان‌ها می‌بایست مجدداً بازنگری و براساس اهمیت و سطح پروژه، اولویت‌بندی شوند.
وی افزود: با ابلاغ مصوبه رئیس‌جمهور در زمینه واگذاری ساخت راه‌های روستایی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و تأکید بر اجرای مصوبه، دستورالعملی درخصوص تعیین تکلیف قراردادهای راه‌های روستایی به این سازمان ، تهیه و جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ می‌شود.
معاون راه‌های روستایی و فرعی خاطرنشان کرد:
پروژه‌های فاز یک طی ۳ ماهه آینده عملیاتی می‌شوند و معاون راهداری و معاون فنی و نظارت با همکاری و هماهنگی بر اجرای پروژه‌ها نظارت دارند.
تمرکز برروی مطالعات پروژه های عمرانی راه های روستایی رکن اصلی کار است
خداداد مقبلی معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  اظهار داشت : با توجه به این که مراحل مدیریت پروژه ها اعم از مطالعات و طراحی پروژه، اجرا و نگهداری به معاونت راه های روستایی سازمان واگذار شده است، با تشکیل کمیته های فنی و استفاده از نظرات کارشناسان این حوزه، مطالعات طرح ها که توسط پیمانکاران ارائه می شود بررسی بیشتری شود تا اجرای پروژه ها از نظر فنی  توجیه اقتصادی داشته باشد و خطاها در اجرای پروژه ها به کمترین میزان ممکن برسد تا منجر به صرفه جویی هزینه ها شود.
مقبلی با اشاره به الزام رعایت زیرساخت ها و الزامات شروع و اجرای پروژه ها اظهار داشت: ضرورت دارد پیش بینی لازم برای تأمین مالی پروژه ها و رفع مشکلات تملک و معارض احتمالی انجام شود.
وی بر ضرورت دقت نظر در تدوین شرح خدمات شفاف و دقیق تأکید کرد و گفت: برای جلوگیری از اعمال سلیقه های شخصی، اطلاعات تمامی قرارداد ها در سامانه”شهاب تدکار” ثبت شود و در بررسی عملکرد مشاوران از نظر کیفیت و کمیت و زمانبندی مورد انتظار تحویل پروژه ها امر مهمی است که باید به دقت مدنظر قرار گیرد.
مقبلی با اشاره به نگهداری راه ها افزود: تدوین برنامه زمانبندی متناسب با هر پروژه جهت بهره برداری و نگهداری راه های روستایی برای حفظ سرمایه های ملی و جلوگیری از استهلاک ضرورت دارد.
معاون برنامه ریزی با تأکید بر بازدید میدانی به طور مستمر و دوره ای از آزادراه های سراسر کشور افزود: لازم است بازدید از آزادراه ها از لحاظ سطح ایمنی، وجود مجتمع های خدماتی-رفاهی، تیرپارک ها، رویه آسفالت مناسب در برنامه کاری ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها قرار گیرد و در رفع نواقص آزادراه ها  تسریع شود تا شرایط ایده آلی برای تردد کاربران جاده ای فراهم آید.
شایان ذکر است در این نشست قرارداد های منتقل شده ساخت راه های روستایی و فرعی از راه و شهرسازی  به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بررسی و آسیب شناسی شد.
هم‌افزایی سازمانی، با تعامل و ارتباط کاری حوزه‌های حمل و نقل و راهداری
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، تعامل و ارتباط کاری در حوزه‌های حمل و نقل و راهداری سراسر کشور را عامل هم‌افزایی سازمانی بیان کرد.
مهران قربانی طی سخنانی در نشست معاونین راهداری و فنی و نظارت با اشاره به این که تجربه نگاه دلسوزانه و مشارکتی با سایر حوزه‌های کاری، در عملکرد معاونین و رؤسای ادارات راهداری مشهود است، افزود:
هر چقدر فرهنگ مشارکتی در انجام امور و اطلاع‌رسانی به حوزه‌های دیگر در ادارات، تقویت شود، قطعاً اثربخشی و موفقیت بیشتری در عملکرد سازمان، حاصل می‌شود و همه هم‌وطنان از برکات آن بهره‌مند می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد:
حمل بارهای سنگین در جاده‌ها، نظارت بر تردد ناوگان مسافربری و رفتار رانندگان ناوگان عمومی در جاده‌ها، عملکرد پایانه‌های مرزی، پایانه‌های کالا و مسافر، مجتمع‌های خدماتی – رفاهی، از جمله موارد مهمی هستند که باید با حساسیت بیشتری در کانون توجه ، نظارت و رسیدگی گشت‌های راهداری و رؤسای ادارات راهداری قرار گیرد و هرگونه موارد غیرعادی و مشکلات، گزارش شده و نیزرسیدگی شود.
ارتقای بهره‌وری در امور، با بهره‌گیری از نیروهای انسانی متخصص و توانمند
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، طی سخنانی بر بهره‌گیری از نیروهای انسانی متخصص و توانمند مشغول به فعالیت در مجموعه سازمان راهداری و حمل و نقل در راستای ارتقای بهره وری در امور و فعالیت‌ها تأکید کرد.
محمد تیموری با بیان این که در بررسی تعداد نیروهای انسانی مورد نیاز استان‌ها، با همکاری معاونت راهداری شاخص‌هایی تدوین شده است، افزود:
تلاش بر این است تا با تأمین رضایت شغلی این نیروها، مطلوبیت بیشتری در کارها حاصل شود.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و کاهش اعتبارات در سال‌جاری، صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری باید سرلوحه امور قرار گیرد و از ظرفیت‌های غیرنقدی مندرج در قانون بودجعه در اجرای پروژه‌ها به کار گرفته شود.
گشت‌های راهداری در حفاظت از سرمایه‌های موجود در جاده‌ها نقش اساس دارند
عضو هیأت عامل و نماینده رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امور سرمایه‌گذاری و فن‌آوری اطلاعات، بر نقش اساسی گشت‌های راهداری و رؤسای ادارات راهداری در حفظ سرمایه‌ها و تجهیزات موجود در جاده‌ها تأکید کرد.
فرامرز مداح یکی از این تجهیزات و تأسیسات را دوربین‌های کنترل سرعت نصب شده در جاده‌ها اعلام کرد و افزود:
این دوربین‌ها، وضعیت جاده‌ها و ابنیه فنی را در اختیار ما قرار می‌دهد که اگر آسیب ببنید عملکرد این بخش تضعیف خواهد شد.
وی، ایجاد راه‌های دسترسی در ورودی پاسگاه‌های پلیس راه را یکی دیگر از پروژه‌های قابل اهمیت در حوزه راهداری بیان کرد و افزود:
نظارت بر مجتمع‌های خدماتی – رفاهی بین‌راهی و تلاش در راستای رفع مسائل و مشکلات و ارتقای خدمات‌رسانی به مسافران جاده‌ای، از اولویت‌های اصلی برنامه‌های سازمان است که با همکاری رؤسای ادارات راهداری استان‌ها و شهرستان‌ها میسر می‌شود.
ماشین‌آلات راهداری متناسب  با نیاز هر استان خریداری می‌شود
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، خرید ماشین‌آلات راهداری را متناسب با نیاز هر استان و با تأیید نظر کارشناس این دفتر، اعلام کرد.
محمد رودباری، با تأکید بر این که ماشین‌آلات راهداری، از امکانات ضروری بخش راهداری بوده که به ویژه در زمان وقوع بحران‌های طبیعی از جمله سیل، نقش قابل توجهی در بازگشایی مسیرها برعهده دارند، افزود:
برای تأمین اعتبار خرید ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز استان‌ها، با سازمان برنامه و بودجه استان‌ها رایزنی‌هایی انجام شده است تا از محل اعتبارات این سازمان، مبالغی برای این منظور تأمین و در اختیار راهداری استان قرار گیرد.
وی با تأکید بر فعالیت‌های مربوط به احداث، بهسازی و مرمت راه‌های فرعی و روستایی در سال‌جاری، افزود:
با بهره‌گیری از ظرفیت موجود، امکانات و متناسب با طول راه‌های هر استان، تعداد اکیپ‌های عملیاتی و ماشین‌آلات در اختیار هر استان مشخص شده است.
رودباری خاطرنشان کرد:
طرح «نگهداری از طریق مراقبت وضعیت راه‌ها» تدوین و به استان‌ها ابلاغ شد تا در راستای کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات، ماشین‌آلات به طور مستمر از نظر وضعیت سرویس‌دهی بررسی و از فرسایش آنها جلوگیری شود.
انتشار دهنده :آرزو محمدی