- پایگاه خبری بادگیر - http://badgirnews.ir -

برگزاری مراسم روز جهانی مردمان بومی در بندرخمیر

به گزارش بادگیر نیوز؛مراسم روز جهانی مردمان بومی در بندرخمیر با رونمایی از کتاب استاد سیدعبدالجلیل قتالی و افتتاح مرکز احیای هنرهای دستی تالاب نشینان “سنچه” در منزل تاریخی بلوکی عصر امروز با حضور مسئولان استانی و شهرستانی ،نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ،ائمه جمعه و جماعات شهرستان، نویسندگان و فرهیختگان و همچنین خیل عظیمی از علاقمندان به فرهنگ و هنر در سالن کسرای بندرخمیر برگزار شد.
این مراسم با سخنرانی مسئولین و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و اساتید برجسته فرهنگ و هنر استان همراه بود.
جوادمحمودی شهردار بندرخمیر در آغاز این مراسم ضمن خیر مقدم به حاضرین در این همایش افزود:از اینکه بندرخمیر رویداد بزرگ و مهم فرهنگی را میزبانی می کند، خوشحال و خردسند است.
وی در ادامه هدف از برگزاری چنین همایشی را بزرگداشت آیین و فرهنگ های بومی منطقه عنوان کرد و افزود: در بیشتر کشورهای جهان این روز را گرامی می دارند و جای بسی شادمانی است که این همایش فرهنگی در بندرخمیر با استقبال زیادی از مسئولین ، اندیشمندان ، نخبگان و بزرگان استان و شهرستان همراه شده است.
در ادامه فرماندار خمیر  گفت:کشور ما یکی از کشورهایی است که به بومی گرایی و فرهنگ بومی اهمییت زیادی قائل است و همه مردم از هر قوم و نژاد با حفظ وحدت و یکپارچگی در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می کنند در صورتی که در برخی از کشورها از جمله آمریکا ، ساکنان بومی توسط حاکمان آنان طرد شده اند.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت فرهنگ و سنت بومی منطقه خمیر گفت: خوشبختانه شهرستان خمیر مفاخر زیادی در حوزه های فرهنگ در سطح استان دارد که تاثیر زیادی در  پیشرفت فرهنگ بومی منطقه خود داشته اند بنابراین برگزاری مراسمات تجلیل از این حوزه ، می تواند تاثیر زیادی در رشد و تعالی جامعه فرهنگی شهرستان داشته باشد.
وی ادامه داد: در سال های اخیر اتفاقات خوبی در زمینه فرهنگ و هنر در شهرستان در حال وقوع می باشد که امیدواریم  این اتفاقات میمون تداوم داشته باشد.
همچنین سیدعبدالباعث قتالی امام جمعه اهل سنت بندرعباس نیز در این مراسم با بیان اینکه زنده نگه داشتن فرهنگ بومی هر منطقه به معنی زنده نگه داشتن هویت آن منطقه است گفت: گردآوری و تالیف چنین کتاب هایی در زمینه فرهنگ و آداب و سنن هر جامعه می تواند حافظ فرهنگ آن منطقه باشد.
وی افزود:تنها راه شناختن و شناساندن جامعه به آیندگان، تالیف و حفظ آثار می باشد که در این راستا نویسندگان جوان باید خلاقانه در راستای پیشبرد جامعه فرهنگی خود کوشا باشند.
حجت الاسلام و المسلمین صفائی حائری امام جمعه شهرستان خمیر نیز در این همایش گفت:کتاب دو جلدی استاد قتالی حاوی مطالب مفید وارزنده ای است که برای آن تلاش زیادی شده است.
ایشان ابراز امیدواری کرد با حمایت مسئولان از چنین رویداد فرهنگی و تجلیل از نویسندگان و فرهیختگان این حوزه شاهد رشد و تعالی فرهنگ در شهرستان باشیم.
دکتر کمالی زرکانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان نیز از دیگر سخنرانان این همایش بود. وی با اظهار خرسندی از حضور در این همایش فرهنگی گفت: بنده خوشحالم امروز در سومین مجلسی شرکت می کنم که موضوع آن کتاب بوده است.
وی افزود:خوشبختانه در یکسال اخیر فعالیت های خوبی در بخش فرهنگی بویژه در حوزه کتاب در استان آغاز شده است.
دکترکمالی به نقش ابرکتاب هایی از جمله قران در جامعه بشری اشاره و اظهار داشت: گاهی یک کتابی مانند قرآن باعث می شود بر روی افکار میلیون ها انسان تاثیر بگذارد و سبب تغییر نگرش های افراد زیادی در جامعه بشری شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان ادامه داد:امروز ما بعنوان یک ایرانی به کتاب های خود در دنیا افتخار می کنیم.
کمالی زرکانی با اشاره به تاثیر فرهنگ در موفقیت برخی کشورها گفت: پیشرفت بیشتر کشورها از جمله آلمان از فرهنگ شروع شده و فرهنگ کلید همه این موفقیت ها می باشد.
وی در ادامه سخنان خود به شبکه شهرهای خلاق در هرمزگان اشاره کرد و گفت:قطعا این کار را با جدیت دنبال می کنیم زیرا شهرهای خلاق و پویا را اساتید فرهنگ و هنر می سازند و هر جا شهرهای خلاق فعال باشند قطعا شهر پویا و زنده ای خواهیم داشت.
این مسئول در خاتمه به ظرفیت های بندرخمیر در حوزه فرهنگی اشاره و بیان داشت:این شهرستان ظرفیت های خوبی در زمینه فرهنگی دارد و امیدواریم تمامی ظرفیت های بالقوه شهرستان در بخش فرهنگی به بالفعل درآید.
ناصر شریفی نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر سخنرانان این همایش بود. وی گفت:پایه و اساس توسعه هر جوامعی با نگاه فرهنگی شکل می گیرد و قطعا هرجا این نگاه شکل گیرد، باعث توسعه آن جامعه خواهد شد.
وی با اشاره به دانشنامه بندرخمیر گفت: قطعا این کتاب ارزشمند فرهنگی، تاثیر زیادی در دیگر حوزه های جامعه شهرستان خواهد گذاشت.
استاداحمد سایبانی از پیشکسوتان و اساتید برجسته حوزه فرهنگ نیز در این گردهمایی به اتقاقات خوب فرهنگی در سی سال اخیر استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این سال ها فرهنگ پژوهش در استان فراگیر شده و این استان در این دهه ها افراد برجسته ای را در زمینه فرهنگ و هنر در استان معرفی کرده است.
وی با اشاره به کتاب استاد قتالی گفت: ایشان این آثار گرانبها را به طرز زیبایی گردآوری کرده و قطعا این آثار برای استان ماندگار خواهند ماند.
وی با بیان اینکه فرهنگ پژوهش نویسی و فرهنگ کتاب خوانی در استان کمرنگ شده است، اضافه کرد: باید اعتراف کنیم فرهنگ کتاب خوانی در استان رنگ باخته و فضاهای مجازی جای آن را گرفته است اما نسل جوان باید این گونه کتاب ها را بخوانند و تلاش کنند با گردآوری چنین دانشنامه هایی،آن را به نسل های بعدی انتقال دهند.
استاد منصور نعیمی از مولفین استان و مولف فرهنگ جامع هرمزگان در این همایش گفت:دانشنامه خمیر دانشنامه سترگی است که مایه مباهات همه ما هرمزگانی ها می باشد.
وی افزود: در این کتاب دقت و وسواس زیادی خرج داده شده و امیدواریم مسئولین در این راستا این را کتاب حمایت کنند.
حجت الاسلام و المسلمین موسایی مشاور استاندار هرمزگان نیز گفت:کتاب ارزش زیادی در فرهنگ دینی ما دارد و خوشبختانه فضای نورانیت در فرهنگ دینی ما حاکم است و انگیزه ای که دربحث تالیف است برگرفته از همین نور الهی می باشد.
وی ادامه داد:فرهنگ هرمزگان فرهنگ جامع و کاملی است و کتاب های زیادی در حوزه فرهنگی به رشته تحریر درآورده شده است.
دکتر حسن نیا از مولفین غرب هرمزگان نیز از تلاش های سیدعبدالجلیل قتالی در گردآوری این کتاب تقدیر کرد و افزود: این دانشنامه مربوط به همه جنوب ایران است و دیگر شهرها می توانند از آن الگوبرداری کنند.
وی ابراز امیدواری کرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از چنین کتاب هایی حمایت کرده و این رونمایی آخرین رونمایی کتاب در استان نباشد.
سیدعبدالجلیل قتالی مولف کتاب دانشنامه خمیر نیز در این مراسم از همه افرادی که در گردآوری کتاب ایشان را همراهی کردند تقدیر کرد و افزود: هدف وی از تالیف این دانشنامه حفظ فرهنگ و اصالت بومی منطقه بوده است.
این پژوهشگر افزود: هرمزگان، گذشته ای سرشار از فرهنگ و هنر دارد زیرا این استان مسیر جهانگردان و محل تلاقی فرهنگ های مختلف بوده است که مقداری از این فرهنگ ها با تلاش بزرگان آن زمان گردآوری شده و وظیفه ماست که دین خود را نسبت به حفظ و صیانت از فرهنگ هرمزگان ادا کرده و به آیندگان برسانیم.
وی در ادامه گفت: مجموعه دانشنامه خمیر در دو جلد با ۱۱۰۰صفحه و ۱۱ فصل در حوزه جغرافیا ،تاریخ ،مردم شناسی و غیره به رشته تحریر در آمده است.
وی ابراز امیدواری کرد با تالیف این کتاب و جلدهای بعدی بتواند دین خود را به مردم منطقه و استان در زمینه فرهنگی ادا کرده باشد.
در پایان این همایش مهندس فخرزاده نماینده سازمان یونسکو در ایران نیز به ایراد سخن پرداخت. وی گفت: سازمان یونسکو تاکید زیادی بر حفظ ارزش های بومی و فرهنگ های قدیمی مناطق مختلف جهان دارد و در تمام دنیا تلاش خود را در نگهداری زبان و فرهنگ بومی انجام می دهد.
نماینده یونسکو اضافه کرد: وجود آثار و تالیف گرانبهایی همچون تالیف دانشنامه خمیر توسط استاد قتالی کمک بسیار زیادی به حفظ و شناخت فرهنگ بومی این منطقه خواهد کرد.
شایان ذکر است در پایان این همایش علاوه بر رونمایی از دانشنامه بندرخمیر از استاد قتالی با اهداء جوایز نفیس قدردانی شد.
همچنین در این روز مرکز احیای هنرهای دستی تالاب نشینان بندرخمیر با عنوان سنچه در شهرستان خمیر افتتاح شد.
انتشار دهنده :آرزو محمدی