- پایگاه خبری بادگیر - http://badgirnews.ir -

خرید از اینستاگرام

به گزارش بادگیر نیوز؛استقبال کاربران به خرید محصول های گوناگون در شبکه های اجتماعی باعث ایجاد بستری عالی برای کلاهبرداری با هویت های جعلی گردیده است که متأسفانه روزانه افراد زیادی در دام کسب و کارهای جعلی گرفتار و دچار صدمات مالی می شوند.

سلام
از دانشگاه برگشتم به منزل و پس از استراحت ، تصمیم گرفتم پست های عمومی اینستاگرام را مرور کنم ، یکی از پست ها توجه من را جلب کرد تبلیغ فروش انواع کت و شلوار مردانه به قیمتی بسیار مناسب ، وارد صفحه اینستاگرام فروشگاه شدم،تصاویری از انواع مدل های جالب و جذاب در این صفحه آپلود شده بود ،همچنین برای ارتباط با فروشنده یک شماره موبایل برای ارتباط تلگرامی معرفی و تأکید شده بود به علت تعداد زیاد سفارش حتماً از طریق تلگرام اقدام شود و تماس گرفته نشود و مسئول پشتیبانی پس از ارسال شخصاً تماس می گیرد.

برای هر تصویری یک کد محصول و قیمت نهایی با تخفیف قابل مشاهده بود،یکی از مدل های دلخواه را انتخاب کردم و از طریق تلگرام با فروشنده ارتباط برقرار کردم،کد کالا ، سایز و رنگ بندی مدنظر را هماهنگ کردیم و پرسیدم مبلغ خرید باید به چه شماره حسابی واریز کنم .

فروشنده ضمن تشکر از اینجانب اقدام به ارسال شماره کارت بانکی و هویت مالک کارت کرد و گفت تا ۴۸ ساعت آینده کت و شلوار در بسته بندی مرغوب به دست شما خواهد رسید.

من هم خوشحال از طریق برنامه آپ اقدام به واریز پول به شماره کارت فروشنده کردم و برای فروشنده رسید آپ را فرستادم.

اما پس از ۷۲ ساعت خبری از کت و شلوار نشد،با تلگرام فروشنده ارتباط برقرار کردم دیگر جوابگو نبود،بله تازه فهمیدم چه کلاهی سرم رفته ، اما تعجب من این موضوع بود که مالک و شماره کارت فروشنده را داشتم، چرا یک کلاهبردار باید همچین ریسکی را انجام دهد؟

تصمیم گرفتم با شماره موبایل فروشنده تماس بگیرم خانمی گوشی را برداشت و طی گفتگو متوجه شدم صاحب موبایل خانمی ۵۷ ساله می باشد که گوشی هوشمند ندارد و کلاهبردار با دسترسی به کد فعال سازی از طریق شماره موبایل این خانم اقدام به راه اندازی تلگرام نموده است،البته به طور یقین در آینده برای اثبات این قضیه در مسیر قضائی ، زحماتی برای این خانم ایجاد خواهد شد.

پس از شکایت از طریق دادسرا برای تشکیل پرونده به پلیس فتا مراجعه کردم،طی گفتگو با کارشناس پلیس فتا متوجه شدم کلاهبردارها از طریق هدایت کاربران به درگاه های جعلی بانک به واسطه فروشگاه های جعلی یا لینک ها در شبکه های اجتماعی اقدام به سرقت اطلاعات کارت بانکی اشخاص نموده و برای پولشویی استفاده می کنند و به همین خاطر پس از سوء استفاده ،در مسیر بررسی های قضائی مالکین کارت ها به دردسر خواهند افتاد.

کارشناس پلیس فتا از اینجانب خواست این توصیه ها را به آشنایان و دوستان داشته باشم:
۱- هویت کاری و شخصی در شبکه های اجتماعی به راحتی قابل جعل می باشد، در صورت علاقه برای خرید از شبکه های اجتماعی حتماً هویت واقعی افراد شناسایی و پس از تحویل محصول و بررسی آن اقدام به پرداخت پول به مأمور پست کنید .

۲- هوشیار باشید تا دیگران از شماره موبایل شما برای راه اندازی تلگرام استفاده نکنند،در این صورت نسبت به قطع دسترسی آنها اقدام نمایید.

۳- از طریق وب سایت https://mobilecount.cra.ir تعداد سیم کارت های ثبت شده با کد ملی را بررسی کنید،در صورت هرگونه مغایرت برای جلوگیری از هر نوع سوء استفاده احتمالی، شخصاً به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه و با ارائه کارت ملی برای قطع هر یک از سیم‌ کارت‌ ها که بدون اطلاع ثبت شده اقدام نمایید.

۴- حتماً به وب سایت cyberpolice.ir مراجعه و با جستجوی کلید واژه فیشینگ ، نکات مهم پیرامون شناسایی درگاه های پرداخت ساختگی را بیاموزید.

انتشار دهنده: آرزو محمدی