- پایگاه خبری بادگیر - http://badgirnews.ir -

چمران: استانی شدن انتخابات شهرهای کوچک را از داشتن نماینده محروم می‌کند

به گزارش بادگیر [1] به نقل از مهدی چمران، نایب‌رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب با اشاره به تصویب طرح استانی شدن انتخابات در مجلس گفت: اگرچه مسئله استانی و تناسبی شدن را با هم مخلوط کره‌اند، امّا به طور کلی، استانی‌شدن انتخابات، شهرهای کوچک را از داشتن نماینده محروم  می‌کند و قاعدتاً کسانی که در استان‌ها و شهرهای بزرگ‌ هستند و توان مالی و قدرت مانور بیشتری دارند رأی می‌آورند.

وی ادامه داد: یک نفر یا حزب، لیستی را اعلام می‌کند و مردم هم رأی می‌دهند در حالی که ممکن است اصلا آن لیست را نشناسند. همانطور که می‌بینیم در تهران مردم نماینده‌ها را نمی‌شناسند و اگر به آن‌ها بگویید نماینده‌های خود را نام ببرید ممکن است یکی دو نفر را بشناسند. این جالب نیست.

چمران افزود: باید یک سری افراد قوی، توانمند و پرنفوذ وجود داشته باشند که بدنه جامعه با آن‌ها کار کنند و مردم آن‌ها را بشناسند؛ نه اینکه موقع انتخابات لیست بدهند و بعد کاری با آن‌ها نداشته باشند.

رئیس سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات شهرهای کوچک هم قاعدتاً‌ رأی کمتری می‌آورند، گفت: در این صورت از داشتن نماینده محروم می‌شوند. بنابراین فکر می‌کنم الان زمینه اجرایی شدن چنین طرحی فراهم نیست.

چمران ادامه داد: البته این را بگویم که نمایندگان مجلس بهتر است فقط به شهر خود نچسبند و ملّی فکر کنند، ولی دلیلی هم ندارد اصلاً به شهر خود فکر نکنند و ارتباطی با مردم نداشته باشند و مشکلات آن‌ها را ندانند.

وی افزود: یکی از مشکلات فعلی این است که همه نمایندگان می‌خواهند برای شهر خود کلنگی بزنند؛ حالا اگر ده سال یا بیست سال بعد افتتاح شد مهم نیست، مهم این است که به پشتوانه آن کلنگ در دور بعد، انتخاب شوند.

چمران با بیان اینکه نماینده مجلس باید مثل هیأت دولت، ملّی فکر کند، اظهار داشت: برای اینکه به اینجا برسیم راه حلش این نیست که شهرهای کوچک را از داشتن نماینده محروم کنیم. بعد اینکه لیست‌ها از کجا می‌‌آیند و چه کسانی پشت آن‌ها هستند، همه این‌ها محل بحث است. اینکه لیستی بیاید و با تبلیغات و سر و صدای زیاد رأی بیاورد و مردم هم نمایندگان خود را نشناسند، این ایراد بزرگی است.