skip to Main Content

قدمت «تل پرگو» پارسیان به دوران اشکانی باز میگردد

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و متخصص باستان شناسی دوره ایران باستان گفت: براساس کاوش های صورت گرفته در ۴۰ روز گذشته قدمت منطقه «تل پرگو» شهرستان پارسیان در غرب هرمزگان به دوران اشکانی می رسد.

علیرضا عسکری چاوردی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: این کاوش ها پس از دریافت مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در اسفند سال گذشته آغاز و منجر به شناسایی ۱۶ مرحله سکونت شد.

وی ادامه داد: بررسی های لایه نگاری باستان شناسی نشان از سکونت این منطقه از دوره اشکانی تا سده های آغازین اسلامی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز اضافه کرد: این منطقه از نظر فرهنگی وابسته به تمدن های پیرامونی بوده و تلاش داریم روابط تجاری آنرا با بررسی آثار بدست آمده تعیین شود.

این باستان شناس دوره ایران باستان ابراز داشت: کاوش ها هنوز ابتدای راه است و برای تعیین دقیق تر دوره ها باید آثار بدست آمده به دقت مورد ارزیابی و گاهنگاری شود.

وی یادآور شد: اما بر اساس ۱۶ لایه بدست آمده که ۸ لایه آن متعلق به دوره ساسانی است می توان گفت این حکومت فعالیت گسترده ای در این منطقه داشته است.

این محقق باستان شناسی اظهار داشت: محققان دانشگاهای اروپایی و آمریکایی مشغول تحقیق های گسترده باستان شناسی در حاشیه جنوبی خلیج فارس هستند و در رقابت با آنها باید از روش های به روز برای تعیین قدمت مناطق تاریخی و باستانی استفاده کرد.

عسکری چاوردی بیان داشت: از سوی دیگر برای دقیق تر بودن اطلاعات زمانی تلاش داریم از آزمایش کربن ۱۴ استفاده کنیم.

وی در پایان یاد آور شد: منطقه «تل پرگو» از بین ۵۳ محوطه باستان شناسی شهرستان پارسیان برای گاه نگاری و لایه نگاری انتخاب شد.

 

انتهای پیام/ ایرنا

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top