- پایگاه خبری بادگیر - http://badgirnews.ir -

آغاز برداشت کلزا در حاجی‌آباد از۷۵۵هکتار از اراضی

مهدی عباس‌پور صبح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در حاجی‌آباد اظهار داشت: برداشت کلزا در۷۵۵ هکتار از اراضی شهرستان شامل دشت‌های آشکارا، شمیل، مناطق طارم، فارغان، احمدی و حومه از اواخر فروردین آغاز و تا اواخراردیبهشت ادامه خواهد داشت.

وی افزود: کلزا گیاهی است روغنی که دانه آن حاوی ۴۸ درصد روغن و کنجاله آن حاوی ۳۵ تا ۴۰ درصد پروتئین است، همچنین روغن کلزا نیز بدلیل داشتن اسید اولئیک نسبت به دیگر روغن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است و آمینو اسیدهای کازا مکمل سویا بوده و این محصول اغلب شامل همان ارزش غذایی می‌باشد بنابراین در مصارف انسانی و تغذیه دام بسیار مناسب می‌باشد.

عباس‌پور در پایان افزود: بذور کشت شده در سطح مزارع شهرستان از ارقام آگامکس، تراپروها یولا ۵۰ بوده و در مقایسه با سال گذشته از نظر سطح زیر کشت حدود ۲۵۰ درصد رشد داشته‌ایم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان حاجی‌آباد یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود از نظر میزان برداشت نیز بدلیل  استفاده از دستگاه‌های خطی کار، نوتیلیج و کمبینات با نیاز مصرفی بذر۴ تا ۶ کیلوگرم در زمان کاشت و آبیاری با نوار نیپ و برداشت به موقع محصول بدلیل حساسیت کلزا به ریزش دانه شاهد برداشت یک هزار و ۲۳۰ تن کلزا باشیم.