- پایگاه خبری بادگیر - http://badgirnews.ir -

حقوق شهروندی زنان در دولت دوازدهم با حساسیت بیشتری پیگیری می شود

به گزارش پایگاه خبری بادگیر نیوز [1]  شهیندخت مولاوردی شامگاه شنبه در برنامه بزرگداشت مقام زن و روز مادر در کانون سردفتران و دفتریاران افزود: اخیرا با ابلاغیه اختصاص ۳۰ درصد پست به زنان، هفت معاون وزیر و ۴۹ مدیرکل زن منصوب شده اند.
وی با بیان این که دولت به حضور زنان در عرصه های مدیریتی و اشتغال توجه ویژه ای دارد، ادامه داد: زنان حق بزرگی در به ثمر رسیدن انقلاب و همچنین دوران جنگ تحمیلی دارند و باید از ظرفیت آنان بهره برد.
مولاوردی با مهم دانستن ظرفیت منشور حقوق شهروندی برای تحقق حقوق زنان، اظهارکرد: زنان باید با توجه به منشور حق خود را مطالبه و در آن مشارکت کنند.

** فاطمه زهرا(س) الگوی بشریت هستند
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی در بخش دیگری از سخنانش با تبریک خجسته زاد روز حضرت فاطمه زهرا (س) ، گفت: در این چهار دهه از انقلاب اسلامی، شنیده ایم که حضرت زهرا(س) ‘سیده نساء العالمین’، الگوی زنان و دختران است درحالی که من می گویم آن حضرت نه تنها الگوی زنان بلکه الگوی بشریت هستند.
وی با طرح این پرسش که آیا در بهره بردن از این الگوی بزرگ موفق بوده ایم یا نه، ادامه داد: معتقدم در جامعه خودمان این نگرانی را داریم که نسل جوان با بحران هویت مواجه است و شکاف نسلی در کشور وجود دارد.
مولاوردی اضافه کرد: بویژه شکاف نسل کنونی با نسل اول انقلاب از فاصله خارج شده و به گسست رسیده است و باید دید که چه شد به اینجا رسیده ایم.
وی، حضرت زهرا را شخصیتی فرازمانی و فرامکانی دانست و اظهارکرد: می توانیم از این شخصیت بزرگ اصولی را دریافت و در زندگی خود حاکم کنیم اما متاسفانه با ارائه شخصیت تک بعدی از زندگی آن حضرت، گاهی اوقات با توجه به اغراق ها و غلوها از مقام این بانوی بزرگوار، از ایشان یک شخصیت دست نیافتنی برای جوانان ساخته ایم.

** معرفی درستی از حضرت زهرا (س) نداشته ایم
مولاوردی با تاکید بر اهمیت حجاب و عبادت حضرت زهرا (س)، بیان داشت: مطمئنا حجاب و عبادت همه ظرفیت های این بانوی بزرگ نیست و براین باورم اگر می خواهیم نسل جوان به دنبال الگوهای خارج از عرف و ارزش های حاکم بر جامعه نرود، باید معرفی و ارائه درستی از شخصیت زهرای مرضیه (س) داشته باشیم.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی درباره مقام حضرت زهرا (س) با استناد به سوره کوثر گفت: سوره کوثر زمانی بر پیامبر نازل و دختر در این سوره «خیر کثیر» معرفی شد که دخترکان را اعراب جاهلیت زنده به گور می کردند و دختران و زنان به ارث می رسیدند.
وی ادامه داد: در این زمان حضرت رسول اکرم (ص) دست دخترشان را می بوسیدند و به پای ایشان بلند می شدند و این دوران با قرن هفتم و هشتم میلادی یعنی زمانی مقارن بود که زنان در دنیا هیچ حقی نداشته اند.
مولاوردی با بیان اینکه قرآن کریم در بحث کرامت ذاتی بشری زن و مرد نمی شناسد افزود: در چنین دورانی، قرآن خلقت زن و مرد را برابر می داند و روح تازه ای به کالبد مرده زنان می دمد.

** قرآن بر تصورغلط ادامه یافتن نسل بشر با وجود مردان، خط بطلان کشید
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی درباره آیه آخر سوره کوثر گفت: قرآن در این آیه خط بطلان بر همه پندارهای غلطی می کشد که می گوید نسل بشریت با وجود پسران تداوم می یابد وبه همه تصورات غلط جاهلیت پشت پا می زند.
وی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) در دفاع از حق شهروندی و حق اقتصادی هم بسیار فعال بود، اظهارکرد: ایشان جدای از دفاع از حق اقتصادی خود در خطبه معروف فدک، نوعدوستی را هم مهم می دانستند که امروز از آن، مسئولیت اجتماعی یاد می شود.
مولاوردی اضافه کرد: وقتی انسان حس نوعدوستی را از دست بدهد، زمان مرگ آن جامعه فرا می رسد و بی بی دوعالم در روایت ها داریم که همیشه سر عبادت نخست همسایه ها را دعا می کردند و بعد خود را و حتی روایت هایی داریم که ایشان سه شب افطار نمی کند و افطاری خود را به مستمندی می دهد که این صفات آن حضرت، در جامعه امروزی ما برجسته نمی شود.

** ۷۰درصد بار کشاورزی کشور روی دوش زنان است
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ۸ مارس روزجهانی زن و همزمان شدن آن با روز ملی زن و مادر، گفت: شعار امسال سازمان ملل، زنان روستایی بود؛ زنان روستایی نقش موثری در امنیت غذایی دارند و متاسفانه در جامعه ما جایگاه مناسبی برای این زنان درنظر گرفته نشده است.
وی یکی از دلایل کاهش آمار اشتغال زنان روستایی را سرشماری اشتباه دانست و افزود: درحالی که ۷۰ درصد بار کشاورزی کشور روی دوش زنان است، در سرشماری پرسشنامه طوری طرح می شود که زن روستایی خود را بیکار یا خانه دار معرفی می کند.
اجتمام*۱۷۲۴* ۷۳۲۹

منبع : ایرنا