skip to Main Content

آقای استاندار! ناامیدمان مکن

در ماه‌های نخستین که همتی سکان کشتی استانداری هرمزگان را به دست گرفت و با اجرای برخی برنامه‌ها و پیگیری‌هایی که در برخی بخش‌ها برای رفع چالش‌ها و مشکلات استان داشت، به این باور رسیدیم که دولت دوازدهم، استانداری را در هرمزگان منصوب کرده است که به حاشیه ها پایان خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری بادگیر، به این باور رسیده بودیم که فریدون همتی عزمش را جزم کرده است که با تدابیری که می‌اندیشد، حداقل بخشی از مشکلات و چالش‌های موجود در حوزه‌های مختلف را برطرف نماید و از حق هم اگر نگذریم در موضع گیری‌هایی که در جلسات مختلف هم داشت، امیدها را زنده کرد.

در واقع حضور ایشان و نوع برخورد و موضع گیری‌هایشان، بسیاری از هرمزگانی‌ها را به دورانی برد که مقتدایی استاندار هرمزگان بود و خاطرات زیبایی از دوران مدیریت ایشان در اذهان باقی مانده است.

همتی در روزهای آغازین فعالیتش در هرمزگان وعده نمود که عملکرد مدیران را در مدت سه تا ۶ ماه مورد بررسی قرار دهد و تغییرات مدیریتی را انجام خواهد داد. این وعده استاندار باعث خرسندی بود که ایشان عملکرد مدیران برایشان اهمیت دارد و با تحقیق و مطالعه عملکرد مدیران تصمیم‌گیری خواهد نمود و در نتیجه مدیرانی توانمند، متخصص و متعهد را در کنار خود خواهد داشت تا بتواند به مردم هرمزگان خدمات‌رسانی بیشتری داشته باشد.

مردمانی که در قطب اقتصاد کشور زندگی می‌کنند، اما از بسیاری از امکانات فرهنگی، آموزشی، تفریحی، اقتصادی و…. محروم هستند و بسیاری از جوانانشان در شرایطی در بیکاری و مشاغل کاذب به سر می‌برند که ده‌ها بنگاه اقتصادی، کارخانه، پالایشگاه، گمرک، بنادر و… در استان و شهر بندرعباس فعالیت دارند و نیروهای مورد نیازشان را از خارج استان تامین می‌کنند و بومیان سهم چندانی از اشتغال این مناطق ندارند. گاهی هم این بنگاه‌های اقتصادی عنوان می‌کنند که نیروی ماهر موردنیازشان در استان تربیت نشده‌اند که دانشگاه‌ها و فنی و حرفه‌ای در این بخش بایستی متناسب با نیاز، نیروی مورد نیاز صنایع، آموزش می‌دادند.

دوسوم مرکز استان را بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای تشکیل می‌دهند که این مناطق از کمترین امکانات محرومند و حتی بسیاری از کوچه‌های تنگ این مناطق در تاریکی به سر می‌برند و امنیت برای خلافکاران فراهم است. فرزندان حاشیه‌نشینان به دلیل کمبود اماکن تفریحی، ورزشی و… در کوچه‌ها و در فاضلاب‌های روان بازی می‌کنند.

ساکنان این محلات از جمله خواجه عطا، آیت ا…غفاری، کوی ملت و… برای اخذ سند و بازسازی خانه‌های غیرایمن و فرسوده‌شان با مشکل مواجه هستند. مشکلات ساکنان مسکن مهرهمچنان پابرجاست و مالکان مجتمعی شرکت تعاونی پشت بیمارستان شهیدمحمدی همچنان در مجتمعی ساکن هستند که آسانسور و… ندارد و پیگیری‌هایشان اثرگذار نبوده است.

در مناطق روستایی هم کشاورزانی که به دلیل شرایط سخت موجود در روستاها و عدم حمایت از آنها  حتی توانایی مهاجرت به حاشیه شهرها را نداشته‌اند و همچنان به کشت و زرع مشغولند، بسیاری از محصولاتشان روی زمین می‌ماند و حتی توانایی پرداخت اقساط و جرایم تسهیلات بانکی را ندارند و دولت به وعده‌اش برای بخشش جرایم هم عمل نکرد.

برخی از فرزندان روستاییان حتی اجازه ساخت مسکن در کنار خانه پدری را ندارند و مجوز ساخت و انشعاب  آب و برق به آنها داده نمی‌شود و می‌گویند کاربری زمین‌ها زراعی است و برخی از اراضی آبا و اجدادی هم از روستاییان گرفته می‌شود.

در برخی از مناطق روستایی مانند کوهشاه احمدی، بشاگرد و… در شرایطی مردمانش در فقر و محرومیت بر روی زمین‌هایی زندگی می‌کنند که زیر آن انواع معادن وجود دارد و راهکاری برای بهره‌مندی ساکنان این مناطق از این گنج اندشیده نشده است و آنان همواره با رنج و مشکل زندگی می‌کنند.

بسیاری از دانش‌آموزان هرمزگانی مجبورند باکمترین امکانات در مدارس فرسوده، غیراستاندارد و فاقد تجهیزات تحصیل کنند و برخی هم ترک تحصیل کنند.

شهروندان در بخش‌های فرهنگی و مذهبی هم باچالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند و حتی برای آموزش قرآن به فرزندانشان با کمبود مراکز قرآن‌آموزی مواجهند و موسسات قرآنی هم هیچگونه حمایتی نمی‌شوند و اعتبارات قرآنی در استان قطره چکانی است.

مرزنشینان هرمزگانی چندان مورد حمایت نیستند و فعالان اقتصادی و بومیان مناطق آزاد و جزایر هم با مشکلات عدیده‌ای مواجهند و تاکنون چندان به گلایه‌ها و درخواست‌های این حافظان جزایر و تنگه هرمز توجهی نشده است.

دریایی که در کشور و دنیا به عنوان نعمتی خدادادی و ظرفیتی اقتصادی، گردشگری و… به شمار می‌رود، اما در هرمزگان منبعی برای ورود فاضلاب‌های خانگی، صنعتی، شستشوی کشتی‌های داخلی و خارجی و… به شمار می‌رود و محیط زیست دریایی در مخاطره افتاده است و بر میزان صید صیادان و حتی طعم و رنگ آبزیان اثرگذار بوده است و تاکنون اقدامات اساسی در این بخش صورت نگرفته است. دریایی که از گذشته بومیان به عنوان درمانگاه بیماری‌های مفصلی، پوستی و… به آن می‌نگریستند و حتی پزشکان امروزی هم تجویز می‌کنند که برای درمان برخی بیماری‌ها به دریا بروند و ساعات و حتی روزها و ماه‌هایی را در کنار دریا و ساحل باشند و برخی از بیماران مدتی را در این مناطق زندگی کنند و مرتب به داخل دریا بروند و ساحل نوردی داشته باشند؛  اما متاسفانه برخی از نقاط ساحلی دریای خلیج‌فارس در بندرعباس به اندازه‌ای آلودگی بالایی دارد که برخی از دستگاه‌های اجرایی به شهروندان و به خصوص کودکان هشدار داده‌اند که از رفتن به مناطق ساحلی و دریا به دلیل شدت آلودگی خودداری کنند.

از طرفی در ساحل بندرعباس قلیان فروشان و… ساحل را آلوده کرده‌اند و خانواده‌ها مجبورند در میان دود انواع قلیان‌ها و گاهی مواد مخدر صنعتی به ساحل دریا وارد شوند و گویا هیچ دستگاهی خود را در این زمینه مسؤول نمی‌داند.

در حوزه بهداشت و درمان هم باید گفت کمبود تخت بیمارستانی، پزشک، پرستار، تجهیزات بهداشتی و درمانی و… باعث بی اعتمادی مردم استان به این سیستم شده است و کسانی که توانایی دارند، برای درمان به سایر استان‌ها سفر می‌کنند و سایر افراد در استان برای درمان با چالش مواجهند و در ایام تعطیلی و تعطیلات نوروز هم کمبودها بیشتر می‌شود.

در حوزه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت و رسیدگی به خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر هم مشکلاتی در استان وجود دارد. استان هرمزگان که رزمندگانش نقش بی‌بدیلی را در دفاع دریایی، زمینی و هوایی از کیان ایران اسلامی داشته‌اند، فاقد موزه دفاع مقدس می‌باشد و یادمان شهدای ایرباس که وعده داده شده بود در استان ساخته شود، به فراموشی سپرده شد. برخی از خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر هم باکم مهری و مشکلاتی مواجهند و نیازمند تدابیر ویژه‌ای در این بخش می‌باشند.

در حوزه جاده‌های غیرایمن شهری و روستایی در برخی مناطق استان، مردم در تصادفات عزادار می‌شوند و از طرفی برای تردد ایمن با مشکل مواجهند و علی‌رغم اینکه جاده‌های هرمزگان عنوان جاده‌های ترانزیتی را یدک می‌کشند، اما در واقع نیازمند تدبیر دولت برای رفع چالش‌های جاده‌های استان می‌باشد. در حوزه حمل و نقل عمومی هم با استاندارد‌ها فاصله داریم.

در واقع می‌توان ردپای ضعف مدیریت را در برخی از مشکلات موجود در استان به خوبی مشاهده نمود و حتی در بخش رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی ضعف‌ها و مشکلاتی وجود دارد که نیاز است در نشست‌های تخصصی به چالش‌های موجود رسیدگی شود و تغییرات مورد نیاز سریعتر انجام شود و این تغییرات چنان به درازا نکشد که عمر دولت دوازدهم هم به پایان برسد.

منبع: خبرگزاری فارس هرمزگان

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top