- پایگاه خبری بادگیر - http://badgirnews.ir -

گسترش دامنه فعالیت های قطب اقتصاد کشور با واردات گدا از پاکستان!

به گزارش پایگاه خبری بادگیر نیوز [1]  ؛استان هرمزگان به واسطه ویژگی های منحصر به فرد جغرافیایی و قرار گرفتن در کنار تنگه استراتژیک هرمز یکی از استان های منتخب کشور در اقتصاد است که طی دهه های گذشته با ایجاد زیرساخت های کلان ملی توجه اقشار مختلف از سرمایه گذار و متمکن تا جوانان جویای کار را به خود معطوف داشته است.

مهاجرپذیری و حضور جمعیت غیر بومی یکی از ویژگی های بارز  شهرستان بندرعباس به عنوان کانون فعالیت های اقتصادی جنوب کشور است که در دهه های اخیر میزبان هم وطنان بسیاری از گوشه و کنار کشور است و هرساله بر جمعیت مهاجر جویای کار در این استان ساحلی افروده می شود.

براساس آمارها روند اسکان جمعیت در مرکز استان و جای گیری جمعیت غیربومی در دهه های اخیر حدود ۷ درصد بوده که گسترش اقتصاد غیر رسمی در کنار اقتصادرسمی از جمله عواقب این عرصه است.

در کنار توسعه فعالیت های اقتصادی در بندرعباس مشکلات اجتماعی بسیاری با همان سرعت در حال شکل گیری هستند که بخش های مختلف جامعه را درگیر خود کرده است.

موضوع تکدی گری و گسترش غیرقابل تصور آن در بندرعباس از جمله عوارض فعالیت های اقتصادی است که تبعات بدی را برای جامعه جوان و پویای هرمزگان به همراه داشته است.

حضور دائمی و گسترده متکدیان در بندرعباس به یکی از دغدغه های اصلی مردم و مسئولان تبدیل شده که با وجود اجرای طرح های مختلف از سوی سازمان ها کاربه جایی نرسیده است.

با آغاز فصل پاییز و خنک شدن هوا سیل جمعیت متکدیان روانه بندرعباس می شود که تا اواسط بهار این قشر خاکستری را در خود جای می دهد و روزانه بر جمعیت آن افزوده می شود.

واردات گسترده گدا به قطب اقتصاد کشور

در میان ازدحام جمعیت متکدیان جولان گدایان پاکستانی که به صورت سازمان یافته و خانوادگی در شهر به چشم می خورند مسئله را بغرنج تر می کند که چرا این استان در کنار حجم گسترده فعالیت های اقتصادی خود باید وارد کننده اجباری گدای خارجی باشد.

زنان و کودکان گدای پاکستانی در همه جای شهر دیده می شوند و حتی محلات حاشیه ای و نقاط کم تردد بندرعباس نیز از تیررس سودجویان بیگانه در امان نمانده است.

گذشته از چهره نازیبای برگرفته از حضور افسار گسیخته متکدیان در شهری که عنوان پایتخت تجاری را یدک می کشد اغلب متکدیان پاکستانی ناقل بیماری هایی نظیر مالاریا، وبا ، سرخک و سل هستند که شیوع هر کدام از آن جامعه را دچار بحران و مشکلات بهداشتی می کند.

بندرعباس بهشت متکدیان غیربومی

بهروز اکرمی،معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان اظهار کرد: علیرغم تلاش های مداوم دستگاه های درگیر طرح جمع آوری متکدیان به یک چرخه تکراری تبدیل شده که نقطه پایانی ندارد و متکدیان پس از مدتی رها شده و به تکدی گری ادامه می دهند.

وی گفت: طرح ها و اقدامات ضربتی همانگونه که از نام آنها نمایان است برای یک مقطع کوتاه مدت طراحی می شوند و باید برای رسیدن به نتیجه بلند مدت تغییر رویه داد.

اکرمی افزود: طرح جمع آوری متکدیان از سطح شهر بندرعباس در طول سال توسط شهرداری بندرعباس و با همکاری نیروی انتظامی، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی انجام می گیرد اما نقطه پایانی برای آن در نظر گرفته نشده و متکدیان پس از مدتی رها شده و به تکدی گری ادامه می دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد متکدیان فعال در بندرعباس غیر بومی هستند، یادآور شد: آمار بالای متکدیان غیر بومی در بندرعباس نشان می دهد که این افراد بستر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مناسبی را در این شهر برای تکدی گری یافته اند و به نوعی می توان بندرعباس را بهشت متکدیان عنوان کرد.

منبع : هرمز