- پایگاه خبری بادگیر - http://badgirnews.ir -

افزایش نرخ درهم، بازارهای قطب تجارت کشور را از تب و تاب انداخت

به گزارش پایگاه خبری بادگیر نیوز [1] به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز [2]؛افزایش نرخ ارز در هفته های اخیر حکایت از التهاب شدید در اقتصاد کشور دارد و روند صعودی قیمت ارز باعث سردرگمی فعالان اقتصادی و بازاریان شده از این رو نوسان قیمت ارز و بی ثباتی در بازار، ترس را به دل سرمایه گذاران روانه کرده است.

افزایش نرخ دلار و آینده مبهم آن، بازارهای داخلی را که مملو از اجناس وارداتی هستند را تحت الشعاع خود قرار داده  و گمانه زنی ها بر پایین آمدن قیمت ها موجب سردرگمی بازاریان و مردم شده است.

 

استان هرمزگان به عنوان مهم ترین مرکز تجار کشور و اقتصاد وابسته به واردات در هفته های اخیر شاهد موج جدیدی از عملکردها و برخوردهای ضد نقیض ناشی از افزایش ارز بوده به نحوی که رونق از بازارها گرفته شده و وارد کنندگان و خرده فروش های رغبتی برای فروش کالاهای خود ندارند

درهم و یا به اصلاح عامیانه “صرف” در بازارهای هرمزگان و تجارت خارجی حرف اول و آخر را می زند چرا که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مهمترین مقصد تجار و بازرگانان هرمزگانی است از این رو التهاب در بازار این ارز تبعات تاثیرگذاری را بر بازارهای هرمزگان بهمراه داشته است.

بالغ بر ۹۰درصد از بازارهای هرمزگان را اجناسی تشکیل می دهد که از مرزهای آبی و کشورهای عربی وارد شده اند از این رو نوسان قیمت ها در هفته های اخیر موجب ترسیدگی بازاریان و عدم تمایل به فروش اجناس شده چرا که در صورت افزایش یکباره نرخ درهم مجبورند کالای خود را با نرخی بالاتر از قیمت کالای فروخته شده تهیه کند و با احتمال کاهش قیمت ارز، امکان فروش محصول با قیمت خریداری شده را ندارد و محتمل خسارت شوند.

شرایط کنونی بازارها تنها دامن گیر تجار خرده پا و بازاریان نیست بلکه عامه مردم را هم هدف خود قرار داده است از این رو افرادی که قصد خرید کالا و مایحتاج خود را داشته اند این روزها در دخل و خرج خود مانده اند چرا که قیمت های نهایی با حساب  کتابهایشان همخوانی ندارد.

نوسانان قیمت ارز در هفته های اخیر موجب رشد قیمت کالاهای اساسی در سبد مصرفی خانوار شده که به دنبال خود افزایش تورم و گرانی را برای مردم ارمغان داشته از این رو در شرایطی که مردم دغدغه وضعیت معیشتی خود دارند گرانی نیز بر آنان تحمیل شده است.

در هفته های اخیر گرانی لوازم خانگی خارج از عرف در بازارها واکنش های بسیاری را بهمراه داشته از یک سو انبار کردن این اجناس توسط فروشندگان و عدم خرید از سوی مصرف کننده از سوی دیگر تایید رسمی اتحادیه لوازم خانگی بر افزایش شش درصدی قیمت لوازم خانگی به دنبال افزایش نرخ دلار موجب رکود شدید در این بازار شده است.

هم اکنون گرد و غبار رکود و تعطیلی فعالیت های تجاری و اقتصادی بر بازارها نشسته و بازاریان چشم انتظار نمودار قیمت ارز هستند که در صورت ثبات نرخ ارز، کار خود را از سر آغاز کنند.

گران شدن کالاها با افزایش نرخ ارز برای اقتصاد ما تبدیل به یک عادت شده و موجب تشدید رکود می شود که ناکارآمدی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان موجب بحران در بازار می شود.