- پایگاه خبری بادگیر - http://badgirnews.ir -

رکود ۶ ساله مسکن به پایان رسید؟/ رونق مسکن، محرک بخش تولید است

به گزارش پایگاه خبری بادگیر نیوز [1] به نقل از خبرنگار مسکن [2] گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان [3]،به گفته کارشناسان مسکن، رکود در این حوزه از سال ۹۱ آغاز شده و خرید و فروش مسکن به شدت کاهش یافته است بطوریکه بسیاری از بنگاه داران برای تامین هزینه‌های جاری خود با مشکل روبرو شده اند و عمده معاملات آنها تنها محدود به اجاره مسکن شده است.

پنج سالی از  رکود حاکم بر بازار مسکن می گذرد و ثبات قیمت آن نیز از نبود معاملات نشات می‌گیرد. بسیاری از سازندگان خانه برای تامین منابع مالی خود با مشکل مواجه شده اند.

این در شرایطی است که طبق گزارش‌های بانک مرکزی، بازار معاملات مسکن در ۹ ماهه اول سال نسبت به ماه‌های گذشته با رشد قابل توجهی روبرو بوده است.از اینرو بسیاری از کارشناسان زمزمه‌های رونق مسکن را به گوش می‌رسانند.همچنین با توجه به موعد پرداخت‌ تسهیلات مسکن، بازار واحد‌هایی با متراژ‌های کوچک نیز، پر بار شده است.

علاوه بر این چندی پیش، بانک مرکزی آمار‌های مختلفی از بهبود وضعیت معاملات مسکن  ارائه داده است که نوید بخش خبر‌های خوبی برای بازار مسکن به شمار می رود.

براساس این گزارش معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه امسال، با استناد به آمار سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به ۱۳ هزار و ۸۰۰ فقره رسیده که نسبت به مهرماه سال گذشته ۳۴.۴ درصد افزایش یافته است.

همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۷.۹ میلیون ریال بوده  که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرده است که در مهرماه امسال توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله‌شده به‌تفکیک عمر بنا، نشان می‌دهد ؛واحد‌های تا پنج سال ساخت با ۴۶.۲ درصد بیشترین سهم از واحد‌های مسکونی معامله‌شده را به خود اختصاص داده است. این سهم در مقایسه با مهرماه سال گذشته، ۵.۳ واحد درصد کاهش یافته و درمقابل سهم واحد‌های با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال، افزایش یافته است.

افزایش قیمت مسکن قابل پیش بینی بود

ابراهیم بهادرانی مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار به گزارش خبرنگار مسکن [2]،  با بیان اینکه رونق تولید در گرو رونق مسکن است، اظهار کرد: بخش مسکن مصرف کننده تولیدات داخلی کشور است چرا که در این بخش شاهد استفاده صدها قلم  تیرآهن، در،پنجره، مصالح ساختمانی ، لوازم برقی و …هستیم.بنابراین رونق بازار مسکن می تواند باعث افزایش تولید ملی شود.

وی با بیان اینکه به طور معمول پس از رکود مسکن جهش قیمت بوجود می‌آید ،بیان کرد:با  وجود رکود مسکن در چند سال گذشته، انتظار افزایش قیمت در این بخش وجود داشت. بنابراین افزایش قیمت ۱۵ درصدی در مقابل تورم ۱۰ درصدی حاکم بر فضای اقتصادی کشور، غیرعادی به نظر نمی‌رسد.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در برخی از مقاطع شاهد رونق کاذب به وجود آمده در بازار بوده ایم، تصریح کرد:در این میان برخی از مردم برای حفظ سرمایه از تورم به سرمایه گذاری در مسکن روی آورده اند که باعث رونق کاذب در این حوزه شده است.

وی با مثبت خواندن اقدام دولت در اعطای تسهیلات مسکن گفت:با اینکه افزایش قیمت مسکن باعث کاهش قدرت خرید مردم شده اما اعطای وام‌های مسکن از جانب دولت منجر به رونق بازار شده است ، دولت برنامه‌هایی از جمله افزایش مدت زمان پرداخت تسهیلات مسکن و کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز یکم و نوسازی بافت‌های فرسوده را در دستور کار خود قرار داده است که این امر می‌تواند آثار مثبتی را بر بازار مسکن بر جای بگذارد.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه کاهش سود بانکی در افزایش قیمت اجاره بها تاثیرگذار است ،تاکید کرد:این موضوع باعث شده است تا صاحبان خانه ودیعه کمی را دریافت کنند و در مقابل قیمت اجاره خانه را افزایش دهند.

بهادرانی در پایان با ابراز امیدواری به ادامه رونق در بازار مسکن ،گفت:امسال با توجه به رونق بازار مسکن  پس از چند سال رکود، پیش بینی می‌شود که این موضوع  ادامه یافته  و نرخ آن به صورت مناسب افزایش یابد.