skip to Main Content

کارشناس مسائل اقتصادی: بودجه ۹۷ یک بودجه تورمی است/بازی با آفتابه و لگن مشکلات اقتصادی را حل نمی کند

به گزارش پایگاه خبری بادگیر، عبدالمجید شیخی در گفتگو با راه آرمان در خصوص لایحه بودجه سال ۹۷ ارائه شده به مجلس گفت: به نظر می رسد آنچه رئیس جمهور در تحویل لایحه به مجلس اعلام کرد، مصداق و تکرار مجدد وعده های صدروزه ای بود که روز اول دولت یازدهم مطرح کرد و قول و وعده هایی داد که به آن عمل نشد.

بودجه ۹۷ یک بودجه تورمی است

این کارشناس مسائل اقتصادی تشریح کرد: این بودجه تورمی است؛ یعنی دولت حدود ۲۲ هزار میلیارد هزینه های جاری را افزایش داده درصورتی که مجلس باید دولت را مجبور کند که سال به سال حداقل ۴ درصد هزینه های جاری را به رغم وجود تورپایین آورد.

دولت می توانست با برداشت صحیح از تورم و درک اقتصاد اسلامی تورم را به صفر برساند

وی افزود: البته اینکه اعلام می کنند افزایش ها منطبق با تورم است، برداشتی غلط از مقوله تورم می باشد؛ تورم یک پدیده متحرک است یعنی دولت بااین حرف خود به تورم دامن می زند؛ تورم یک پدیده روانی است و مکانیکی نیست و وقتی دولت می گوید برای سال آینده ۱۰ درصد افزایش در بودجه جاری در نظر گرفته، درواقع به همه اعلام می کند که همه ۱۰ درصد قیمت ها را افزایش دهید.

شیخی تصریح کرد: تازمانی که این برداشت در دولت وجود دارد، بلایی برای اقتصاد است؛ یعنی شرایطی به وجود آمده و افراد حاکم براین دولت کسانی هستند که فکر می کنند تورم یک پدیده مکانیکی است؛ لذا هم تورم محرک دولت است و هم دولت محرک تورم؛ در حقیقت دولت هم فاعل و هم مفعول است و این تسلسل باطلی است که دولت به آن دامن می زند در صورتی که اگر برداشت صحیحی از تورم و درک نسبی از اقتصاد اسلامی داشتند، می توانستند با یک برنامه مفصل تورم را به صفر برسانند اما حال خود دامن زننده تورم هستند.

دولت با بودجه های شعاری به جایی نمی رسد/ باید اقتصاد ساماندهی شود تا بودجه کارامدی لازم را داشته باشد

وی با بیان اینکه دولت بااین بودجه و ده بودجه دیگر که شعار پشت آن باشد به جایی نمی رسد، ابراز کرد: بستری که دولت پهن کرده یا برای آن پهن شده است، آمادگی اصلاح ندارد؛ اقتصاد را بایستی ساماندهی کرد تا بودجه بتواند کارامدی لازم را داشته باشد اما با سیاست هایی که دولت بر اقتصاد حاکم کرده، این کارامدی به وجود نمی آید ولو اینکه بودجه ده برابر شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه این ناکارامدی ناشی ازاین است که بخش توزیع ساماندهی نشده است، اظهار داشت: در واقع بازار جولانگاه بخش توزیع و واردات شده و لازم است که دولت بخش توزیع را ساماندهی کند؛ نظام قیمت گذاری هنوز برای خود دولت جا نیفتاده و فهم درستی از ضرورت یک نظام منسجم قیمت گذاری وجود ندارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال می خواستند برچسب های قیمت کالا را حذف کنند که این دقیقا نشان داد دولت سردرگم و گیج است؛ در صورتیکه بهترین گزینه این بود که قیمت درب کارخانه و سرمزرعه را روی کالا حک کنند و حاشیه سود خورده فروشی وعمده فروشی را مشخص کنند که در این صورت کسی اجازه تمرد پیدا نمی کند و دولت به راحتی می تواند مالیات را بردارد.

شیخی عنوان کرد: ما در کشور یک نظام جامعه مالیاتی و بانک اطلاعاتی جامع در خصوص اقشار مختلف فعال اقتصادی نداریم که بتوانیم نظام مالیاتی مفصلی را ساماندهی کنیم؛ نظام گمرکی ما ناقص و تعرفه واردات پایین است؛ نظام بانکی ما ولنگار است و در خدمت سیاست های اقتصادی دولت قرار ندارد بنابراین این مسائل وچندین مسئله دیگر خود مانع پیاده شدن یک بودجه ولو به شدت متکی به مالیات و یا منابع درآمدی متقن می شود و با سهم بالایی از بودجه عمرانی نمی تواند کارساز باشد.

وی با اشاره به اینکه نوبخت اعلام کرده است ضرایب مالیاتی را نمی خواهد افزایش دهد و ده ونیم درصد مالیات افزایش داده، مطرح کرد: این هم برداشت غلط ایشان از وضعیت مالیات است؛ ما می گوییم پایه های مالیاتی را باید گسترش دهیم نه ضرایب مالیاتی را؛ بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد.

شیخی در ادامه خاطرنشان کرد: با چنین پیشنهادی قصد دست درازی به منابع بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی و بخشی از محل درآمد نفت دارند؛ گفته شده حداکثر ۶۵ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی می خواهند قرار دهند در حالیکه فرار مالیاتی دوبرابر این است که باید احیا شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: دراین گسترش پوشش مالیاتی وافزایش پایه مالیاتی، برای از بین بردن فاصله فقرو  غنا، می بایست در بخش تولید و مصرف، مراعات ضعفا را انجام داد و انها را مشمول بخشودگی کرد.

تصرف سهم بیشتر از درآمد نفتی توسط دولت خلاف دستور رهبر و سیاست های اقتصاد مقاومتی است

شیخی با بیان اینکه این بودجه با دست درازی به صندوق توسعه ملی از اساس، فلسفه وجود صندوق توسعه ملی را زیرسوال می برد، اذعان داشت: در اساسنامه صندوق توسعه ملی آمده بود که اصلا صندوق نباید به دولت وام دهد؛ حال چگونه می خواهند بخشی از آن را تصرف کنند؟ بااین بهانه عملا دولت می خواهد سهم بیشتری از نفت را تصرف کند وسهم درآمدهای نفتی را در بودجه افزایش می دهد که این خلاف دستور مقام معظم رهبری و سیاست های اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی نظام است.

وی گفت: دولت با دست درازی به منابع بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی عملا می خواهد پایه پولی را افزایش دهد؛ دولتی که به واکنش مکانیکی تورم اعتقاد دارد، حال با افزایش پایه پولی زمینه را برای تورم بالاتر از دورقمی یعنی بالای ۳۰درصد آماده می کند و این خلاف چیزی است که اعلام می کند.

شیخی در خصوص گران کردن برخی اقلام ابراز کرد: افزایش عوارض خروج از کشور، امری منطقی است اما افزایش حامل های انرژی، جریان ساز است و می تواند واکنش های مکانیکی و روانی تورمی به دنبال داشته باشد.

صندوق رفاه اجتماعی امید طرحی پیشاپیش ورشکسته است/ بازی با آفتابه و لگن مشکلات اقتصادی را  حل نمی کند

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به موضوع ایجاد صندوقی به نام رفاه اجتماعی امید تاکید کرد: این امر دکان سازی مجددی مثل اصلاح سازمان مدیریت و برنامه ریزی به سازمان برنامه و بودجه است که جز هزینه های بیهوده، چیزی بر منابع بیت المال تحمیل نشد؛ این طرحی است که پیشاپیش ورشکسته است و دولت باید به دنبال کار اساسی تری برود؛ تجربه نشان داده بازی با آفتابه و لگن مشکل مارا حل نمی کند و ما باید بستر اقتصادی را اصلاح کنیم که در ابتدا گفته شد.

وی بیان کرد: در خصوص ایجاد اشتغال نیز منابعی گذاشته و پیش بینی کرده اند که سالانه می توانند حدود ۷۵۰ هزار نفر را شاغل کنند این در حالی است که قرار بود این عمل با بودجه عادی انجام شود؛ حال تعجب می کنیم که این همه روی چنین رقم جزئی مانور می دهند.

شیخی تشریح کرد: اگر عرصه را بر نظام توزیع و واردات تنگ کنیم، تعرفه های واردات را منطقی کرده و مالیات بر کالاهای وارداتی قابل تولید در بازار داخلی را افزایش دهیم، می توان دید که چگونه عرصه برای فعال شدن بخش تولید داخل فراهم شده و عملا اشتغال را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: این نکته به دیدگاه غلط دولت راجع به اشتغال برمی گردد؛ یعنی عرصه بازار داخلی بر تولید داخلی تنگ شده و مشاغل به مضیقه افتاده اند لذا شغل ها کم شده، اشتغال پایین آمده و بیکاری بالا رفته درحالیکه بایستی بستر فراهم شود تا اشتغال افزیش یابد؛ بااین وضعی که پیش می رود و بستر برای اجرای بودجه صحیح آماده نیست، عملا بااین شعاری که داده اند که می خواهیم ۷ درصد رشد ایجاد کنیم، به این نتیجه نخواهند رسید.

بودجه ۹۷ نشان می دهد دولت درپی افزایش اتکا به فروش نفت خام است

این کارشناس مسائل اقتصادی بااشاره به اینکه سال گذشته هم نشان دادند رشد متکی به نفت و افزایش صادرات نفت خام بوده، عنوان کرد: این بودجه هم نشان می دهد دولت همچنان برنامه ای برای اتکا به فروش فراورده های نفتی به جای نفت خام ندارد و عملا اتکا به بودجه نفت خام را افزایش می دهد.

وی اظهار داشت: می خواهند یک سوم از کل یارانه بگیران را حذف کنند و پیشنهاد داده اند که هرکس خواست ثبت نام کند؛ این طرح غلطی است که سه سال پیش پیاده شد و کسی استقبال نکرد؛ مومن که دوبار از سوراخ مار گزیده نمی شود حال چطور عبرت نمی گیرند و باز شعارها و برنامه های توخالی داده و تنها هزینه های جاری را افزایش می دهند؟

باید اقشار پردرآمد شناسایی و از گردونه یارانه بگیران حذف شوند/ ثبت نام افراد برای دریافت یارانه گزینه غلطی است

شیخی باتاکید براینکه این کار موفق نمی شود، اذعان داشت: بایستی اقشار پردرآمد را شناسایی وکم کم از گردونه یارانه بگیران حذف کرد؛ اینکه بخواهند هرکه نیاز دارد، ثبت نام کند گزینه غلطی است که هرگز موفق نخواهد بود و خلاف شأن و شئون جمهوری اسلامی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: شأن این است که دولت براساس امضایی که داده و قانون هدفمندی یارانه را پیاده کرده، همچنان برقولش باقی بماند و آن را اجرا کند اما باید کسانی که توانایی مالی دارند، شناسایی و حذف کند؛ این منطقی است.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top