skip to Main Content

نمی توان بدون ضابطه یارانه ۳۰ میلیون نفر را قطع کرد

به گزارش پایگاه خبری بادگیر به نقل از روابط عمومی دفتر حسین هاشمی تختی، این نماینده مردم بندرعباس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کشور روز گذشته از سوی رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد که با توجه با سخنان رئیس جمهور در جلسه علنی مجلس، ساختار بودجه به نسبت گذشته به کلی متحول شده است.

وی افزود: نمایندگان مهلت ۱۰ روزه‌ای خواهند داشت تا ابعاد مختلف بودجه را بررسی و پیشنهادات خود را ابتدا در کمیسیون‌های تخصصی و سپس به کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تقدیم و سپس با حضور در کمیسیون تلفیق و همین طور در کمیسیون‌های تخصصی به دفاع از پیشنهادات خود بپردازند تا در نهایت پیشنهاد نمایندگان برای طرح در جلسه علنی مجلس در نوبت برای مطرح کردن گنجانده و در صحن به رای گذارده شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان با بیان این که با نگاه گذرا به لایحه بودجه سال آینده می‌توان متوجه شد که دولت روش خاصی را برای بودجه‌نویسی در سال ۹۷ در نظر گرفته است، خاطرنشان کرد: یکی از اصرارهای رئیس جمهور برای بررسی سریع‌تر لایحه بودجه و رساندن آن تا دهه فجر به دولت نیز به این دلیل است که بدلیل متفاوت بودن ساختار بودجه، تدوین برخی دستورالعمل‌های اجرایی بودجه تا سال جدید زمان‌بر خواهد بود.

هاشمی تختی ادامه داد: برخی از مفاد بودجه سال آینده کشور اساسا با شرایط جامعه متناظر نیست و باید دولت مشخص کند که قرار دادن این مفاد بخصوص در بخش‌های درآمدی با چه انگیزه‌ای و بر اساس چه تحلیلی از شرایط اقتصادی جامعه و مردم بوده است.

حذف ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر از یارانه‌بگیران منطقی نیست

نماینده مردم بندرعباس گفت: حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی‌یارانه‌ها کسر شده که بر این اساس باید با آنچه دولت در نظر گرفته، یارانه حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کل کشور قطع شود و شاخص دولت در این زمینه نیز مبنای درآمد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری خانوارها است. حال باید این سوال را مطرح کرد که آیا واقعا ۳۰ میلیون نفر از مردم کشور ما درآمد بالای ۳.۵ میلیون تومان دارند؟ و حتی بیم این می‌رود که ساز و کاری که دولت برای ارزیابی این شیوه انتخاب کرده سبب شود تا مردم کم‌درآمد نیز مورد احجاف قرار گیرند.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی تأثیر تورمی ایجاد می‌کند

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به برنامه دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تصریح کرد: باید دید که آیا جامعه کشش افزایش قیمت حامل‌های انرژی را دارد؟ از سوی دیگر افزایش قیمت حامل‌های انرژی تأثیر تورمی بر جامعه دارد و به نظر می‌رسد که اگر سیاست دولت مهار تورم باشد، افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی ایجاد نکند.

هاشمی تختی تأکید کرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی در طول چند دهه اخیر همواره آثار تورمی به جای گذارده و باید با هوشمندی خاصی در این زمینه عمل کرد به طوری که تبعات اقتصادی ناشی از آن را نیز در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ کرد.

جایگاه هرمزگان در بودجه همچنان انتظار ما را برآورده نکرده است

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان گفت: جایگاه هرمزگان در زمینه منابع تخصیصی در کشور بر اساس مدل جدید توزیع اعتبارات ۱۶ در کشور است که اگر چه نسبت به سنوات قبل رو به بهبود است و در سرجمع منابع رشد داشته اما همچنان انتظار ما نمایندگان استان و مردم را برآورده نکرده است و تلاش خواهیم کرد تا در پیشنهادات خودمان به کمیسیون‌های تلفیق، برنامه و بودجه و صحن علنی مجلس شورای اسلامی، سهم اعتبارات ملی هرمزگان را در برخی از پروژه‌ها ارتقا دهیم.

عوارض خروج از کشور را نمی‌توان یک شبه ۳۰۰ درصد افزایش داد

وی در بخش دیگری اظهارات خود با اشاره به پیشنهاد دولت در لایحه بودجه برای افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی عوارض خروج از کشور نیز عنوان داشت: سالانه بیش از ۹ میلیون سفر به خارج از کشور صورت می‌گیرد که دولت نگاهش به این بخش نگاه کسب درآمدی است که البته به نظر ما نگاه درستی نیست و باید اصلاح شود.

هاشمی تختی عنوان کرد: مگر برای خروج از کشور چه خدماتی به مردم ارائه می‌شود که ما بخواهیم ۲۲۰ هزار تا ۴۴۰ هزار تومان از خروج آنها عوارض دریافت کنیم. ما معتقدیم که دریافت عوارض از مردم باید در ازای خدماتی باشد که به آنها ارائه می‌دهیم و بدون شک مجلس با این موضوع موافقت نخواهد کرد چرا که تأثیر این افزایش عوارض ممکن است در سال‌های بعد بر دیگر حوزه‌های عوارض نیز اثر بگذارد و در عین حال بخشی از مردم جنوب به کشورهای همجوار سفر می‌کنند که پرداخت این مبلغ برای آنان سخت خواهد بود.

نماینده هرمزگان تصریح کرد: بخش بزرگی از مسافران که به خارج از کشور می‌روند، مسافران عتبات عالیات هستند که هزینه خروج از کشور آنان نیز ۱۱۰ هزار تومان تعیین شده که در این بخش نیز رشد ۳۰۰ درصدی پیشنهاد شده که منطقی نیست.

تغییر مدل بودجه‌نویسی از مزایای بودجه ۹۷ است

وی اضافه کرد: دولت در بودجه ۹۷ تلاش کرده تا مدل بودجه‌ریزی را در کشور اصلاح کند که این یک مزیت برای آینده کشور بشمار می‌رود اما مهم این است که ما در این تغییر مدل، فشار بیشتری به مردم اعمال نکنیم و سعی ما باید بر کاهش هزینه‌های جاری کشور باشد تا بتوانیم آنچه از محل درآمدها بدست می‌آید را صرف ساختن کشور کنیم.

هاشمی تختی گفت: افزایش اختیارات استان‌ها در حوزه اعتبارات، کاهش سهم درآمدهای نفتی در کل بودجه و اعلام تخصیص ۲۵ درصدی در آغاز هر فصل به صورت تخصیص‌های سه ماهه به شرط جذب و با رویکرد کاهش هزینه‌های دستگاه‌ها از دیگر نقاط مثبت بودجه سال آینده کشور است.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top