skip to Main Content

آب انبار‌های وقفی مهمترین منبع تامین آب شرب بستک است

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه بستک گفت: با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی‌های اخیر، برکه‌ها (آب‌انبار) که عمومًا وقف هستند، مهمترین منبع تأمین آب شرب مردم این شهرستان به شمار می‌رود.
خبرگزاری فارس: آب انبار‌های وقفی مهمترین منبع تامین آب شرب بستک است

به گزارش پایگاه خبری بادگیر، رضا درخشنده در نشستی مرتبط با وضعیت امور وقف در این شهرستان، با اشاره به اهمیت نقش موقوفات در رفع نیازهای جامعه اظهار داشت: اگر فرهنگ وقف در راستای نیازهای جامعه توسعه یابد، می‌توان بخش مهمی از کمبودها را رفع کرد.

وی ضمن تقدیر از واقفان برکه‌ساز (آب‌انبار ساز) شهرستان افزود: تأمین آب شرب مردم به عنوان بارزترین نیت واقفان در شهرستان است که از قدیم‌الایام نسبت به احداث آب انبار در شهرها، روستاها و اراضی ملی اقدام کرده‌اند.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بستک با تأکید بر نهادینه ساختن فرهنگ وقف در شهرستان، خواستار مشارکت واقفان پیرامون احداث منازل مسکونی برای جوانان و نیازمندان، تأمین هزینه‌های درمان بیماران بی‌بضاعت، کمک هزینه ازدواج و خرید جهیزیه برای جوانان شد.

مردم شهرستان بستک علاوه بر دارا بودن شبکه لوله کشی آب در مناطق شهری و روستایی، همچنان از آب برکه‌ها برای تأمین آب شرب خود استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است، سالیانه بین ۲۰ تا ۲۵ حفره آب‌انبار توسط واقفان خیر اندیش در سطح شهرستان احداث می‌شود که برای ساخت هر آب انبار به طور متوسط بالغ بر ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.

شهرستان بستک دارای هزار و ۵۰۰ موقوفه آب انبار است.

آب‌انبارها که در گویش محلی برکه خوانده می‌شوند در واقع سازه‌هایی گود مانند هستند که در زمان‌های بارش باران‌های فصلی به مثابه یک استخر عمل کرده و آب را در خود ذخیره می‌کنند.

علاوه بر شمال غرب هرمزگان، در جنوب فارس نیز طی دوره‌های تاریخی برکه‌ها نقش اساسی در تامین آب شرب مردم بازی کرده‌اند.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top