skip to Main Content

روزی روزگاری خرما…

خیلی وقت نیست که سر سفره ساحل نشینان انواع رقم های خرما از باغات حاجی آباد و میناب و فین چشم نوازی می کرد. برخی معتقدند ناپدید شدن خرما از سفره جنوبیها به دلیل پایین بودن کیفیت خرمای تولیدی است .

خرما ۱

حذف شدن تدریجی خرما از سبد مصرفی هرمزگانی ها  خیلی وقت نیست که سر سفره ساحل نشینان انواع رقم های خرما از باغات حاجی آباد و میناب و فین چشم نوازی می کرد .

برخی معتقدند ناپدید شدن خرما از سفره بندریها به دلیل پایین بودن کیفیت خرمای تولیدی است . که البته اگر چه بخشی از خرمای تولیدی میناب جهت مصرف خوراک دام و تهیه شیرینی به امارات صادر می شود اما محصول با کیفیت خرمای استان مثل رقم پیارم حاجی آباد که شهرت جهانی دارد به صورت عمده توسط صادر کنندگان غیر بومی به خارج از کشور صادر می شود.

نبوده بسته بندی و نحوه عرضه فله ای خرمای تولیدی استان به نحوی است که تنها عرضه کننده آن معدود دستفروشان بازار اصلی شهر بوده و در مقابل خرمای بسته بندی شده مضافتی کرمان در تمامی سوپر مارکت های شهر عرضه می شود.

تبریزی از جمله صادرکنندگان خرمای تولیدی استان  در گفتگو با دریا ،شرایط اسف بار فعلی را ناشی از ضعف دستگاههای ذی ربط و همچنین عدم اهتمام لازم در آموزش و تشویق باغداران می داند.

وی در همین ارتباط گفت: اینکه می گویند بیشتر ارقام خرمای هرمزگان بی کیفیت است من قبول ندارم و این نمی تواند بهانه ی مناسبی برای وضعیت نابسامان برخی از باغات نخل باشد. باغ دار نیاز به حمایت دارد نیاز به اموزش و منابعی مثل سم و کود دارد وقتی باغ دار چندان امیدی به خرید محصولش ندارد باغش رها می کند و به سراغ شغل دیگری می رود.

اگر استانهای دیگر در این زمینه موفق هستند به دلیل حمایت مسئولان از باغ دار و ایجاد صنایع مرتبط از جمله صنایع بسته بندی است . شرایط در این ایام به گونه ای است که در برخی نقاط مثل فین که مهمترین باغ شهر جنوب ایران محسوب می شود برخی از مردم گاها خرمای مورد نیاز خود را از سوپرمارکت ها تهیه می کنند در حالیکه وجب به وجب این شهر در سایه سار باغات خرما است مردم گاهی خرمای بسته بندی شده استان همسایه را خریداری می کنند.

این شرایط بغرنج و نبود برنامه حمایتی مدون ارام ارام باغ دار را از کار دور کرده  به نحوی که امروزه خرما در سبد مصرفی خانواده های بندری جایگاه سالیان گذشته ندارد.در سالیان نه چندان دور ارقام مختلف خرما جز لاینفک سفره غذای هرمزگانی ها بوده است اما بنا به دلایلی که ذکر شد مصرف این میوه ارزشمند که در قران کریم بارها به نیکی از ان یاد شده در حال فراموشی است.

نکته دیگر در این زمینه حمایت گسترده تر از باغ دار است .در ادامه باید یاداور شد اگرچه  معدود کارخانجات بسته بندی خرما در شرق استان سرگرم فعالیت است اما با توجه به سطح وسیع باغات نخل استان نظیر شهر فین ، بهتر است سرمایه گذاری برای ایجاد کارخانه های بیشتر شود.موضوع مهمتر دیگر برای ایجاد انگیزه باغ داران مشارکت انها در سهام کارخانجات تولیدات کشاورزی در منطقه است.اگر باغ دار و کشاورز هرمزگانی بدون حضور واسطه دلال محصولش را به کارخانه بفروشد که خود نیز سهام دارش هست یقین بدانید تحول بزرگی در شکوفایی کشاورزی کشور شاهد خواهیم بود…

منبع: دریانیوز

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top