skip to Main Content

استاندار هرمزگان:سفر هیئت مدیران هرمزگان به ایتالیا با تصویب کمیسیون نظارت بر سفرهای خارجی انجام شد/هدف ما معرفی ظرفیت های هرمزگان در دنیاست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بادگیر نیوز؛ جاسم جادری،استاندار هرمزگان در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان هرمزگان با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران توسعه صادرات است، عنوان کرد: اگر می خواهیم کشوری توسعه یافته باشیم و حرف اول را در منطقه براساس سند چشم انداز بزنیم باید به سمت توسعه صادرات و روابط اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی با دنیا برویم.

وی افزود: در همه زمینه ها باید روابط خود را با کشورهای مختلف تنظیم کنیم و بتوانیم از ظرفیت سرمایه گذاران خارجی در بالا بردن درآمد سرانه کشور بهره ببریم.

استاندار هرمزگان اظهار کرد: موقعیت سیاسی ایران پس از برجام تقویت شده است و بر این اساس از ما برای سفر به کشورهای مختلف دعوت می شود و باید از این فرصت برای تقویت روابط اقتصادی استفاده کنیم.

جادری با بیان اینکه دعوتنامه رسمی از مسئولان هرمزگان برای سفر به استان پولیا ایتالیا از مهر ماه سال ۹۵ ارسال شده بود، بیان داشت: همه کارهای قانونی این سفر انجام و در کمیسیون نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت که یک عضو آن نیز از مجلس به تصویب رسید و مجوز آن صادر شد.

وی گفت: هدف ما مطرح کردن نام بزرگ هرمزگان و معرفی ظرفیت های این استان در دنیاست و اگر با افکار تنگ نظرانه با هم حرف بزنیم به جایی نمی رسیم و مدیران باید ضمن دوری از حواشی، وظایف اصلی خود را انجام دهند.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت ملاک ارزیابی واحدها صادرات است و باید از طریق این کارگروه زمینه صادرات را فراهم کنیم.

جادری بیان کرد: توسعه صادرات با حرف محقق نمی شود و باید کالاهای خود را به طرف خارجی معرفی کنیم و برای ایجاد بازارهای جدید تلاش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در راستای حمایت از صادرکنندگان اجرای مشوق های صادراتی پیگیری شود، بیان داشت: بین صادرکنندگان و تولید کنندگان باید رابطه مستقیمی برقرار شود و همچنین برنامه ریزی برای ارتقاء تعدادی از بنادر استان صورت گیرد.

جادری خاطر نشان کرد: نمایشگاه های توانمندی ها و فرصت های تجاری و اقتصادی هرمزگان در زمینه محصولات کشاورزی، شیلات، صنعت و معدن و خدمات با همکاری بخش خصوصی در کشورهای هدف برگزار شود.

توسعه روابط با کشورهای اروپایی در برنامه اصلی کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی هرمزگان قرار دارد

خلیل قاسمی،رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان نیز در این نشست اظهار داشت: برنامه های این کارگروه طی سه سال گذشته نتایج ملموسی داشته و توسعه روابط تجاری و خارجی از اهداف اصلی کارگروه بوده است.

وی افزود: یکی از بخش های اصلی اقتصاد مقاومتی برون گرایی اقتصاد است و برای توسعه روابط اقتصادی انجام سفرها و پذیرش هیئت های اقتصادی خارجی در برنامه استان بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: ما برای ارتباط کشورهای هدف برنامه ریزی کرده ایم و توسعه روابط با کشورهای اروپایی در برنامه اصلی کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان قرار دارد و طبق دعوت صورت گرفته سفر مدیران استان به ایتالیا شکل گرفت.

قاسمی تصریح کرد: برای توسعه روابط با کشور عمان نیز روز ۱۸ مرداد ماه سال جاری هیئت بزرگ تجاری بخش خصوصی و دولتی عمان به بندر جاسک سفر می کند و بنا داریم نمایشگاه جانبی از محصولات کشاورزی کشور را در این سفر برپا و دیگر ظرفیت ها را معرفی کنیم.

پروسه سفر هیئت مدیران هرمزگان به استان پولیا ایتالیا به عنوان سفر دیپلماتیک توسط وزارت امور خارجه تایید شد

رضا مدرس ،مشاور امور سرمایه گذاری و بین الملل استاندار هرمزگان نیز در ادامه بیان کرد: در مهر ماه سال ۹۵ استاندار پولیا ایتالیا ابراز علاقه مندی برای توسعه روابط استانی که بخشی از آن مربوط به خواهرخواندگی بندرعباس و بندر باری بود را مطرح کرد.

وی افزود: پس از آن  دعوتنامه رسمی را دریافت کردیم و موضوعات و مکاتبات براساس دعوتنامه رسمی پیگیری شد.

مشاور امور سرمایه گذاری و بین الملل استاندار هرمزگان اظهار کرد: در این راستا متن تفاهم نامه پیشنهادی طرف ایتالیایی با استان هرمزگان دریافت شد و ما نیز براساس مصالح کشور تفاهم نامه را اصلاح کردیم که هدف اصلی از آن توسعه روابط اقتصادی و گردشگری بود.

مدرس تاکید کرد: این تفاهم نامه به تایید اداره معاهدات و حقوق بین المللی عمومی وزارت خارجه و همچنین وزارت کشور رسید تا استاندار هرمزگان بتواند تفاهم نامه را در سطح دیپلماتیک با رعایت تشریفات امضا کند.

وی بیان کرد: تاکید ما تایید و تعهد وزارت خارجه ایتالیا برای اجرایی شدن این تفاهم نامه بود که طرف ایتالیایی تاییده شفاهی وزارت خارجه این کشور را گرفته و مقرر شد ظرف یک ماه آینده تاییده کتبی وزارت خارجه ایتالیا را اخذ کند و در سفر استاندار پولیا به هرمزگان تفاهم نامه میان دو استان امضا خواهد شد.

مشاور امور سرمایه گذاری و بین الملل استاندار هرمزگان اضافه کرد: با اجرای این تفاهم نامه براساس اجازه دولت های ایران و ایتالیا، استان های هرمزگان و پولیا می توانند ارتباط مستقیم با یکدیگر داشته باشند.

وی افزود: پروسه سفر هیئت مدیران هرمزگان به استان پولیا ایتالیا و مذاکرات آن از طریق وزارت امور خارجه به عنوان سفر دیپلماتیک تایید و از سوی وزارت کشور و هیئت نظارت بر سفرهای کارکنان دولت رصد و نظارت شده است.

مدرس خاطر نشان کرد: همچنین در این سفر تفاهم نامه و قرارداد سرمایه گذاری ۱۴۰ میلیون یورویی کنسرسیومی از یک شرکت ایتالیایی و دیگر کشورهای اروپایی جهت تولید برق از انرژی خورشیدی در هرمزگان منعقد شد که فاز مطالعات آن آغاز شده است.

توافق میان دانشگاه هرمزگان و دانشگاه های باری و پلی تکنیک استان پولیا جهت انتقال فناوری و دانش

علی اکبر شیخی فینی،رئیس دانشگاه هرمزگان نیز در این نشست با بیان اینکه سفر بنده به همراه مدیران استان به ایتالیا براساس مجوز هیئت نظارت بر سفرهای کارکنان دولت و با موافقت وزارت علوم صورت گرفت،گفت: با توجه به سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور گسترش همکاری های بین المللی میان دانشگاه های کشور با دانشگاه های دیگر کشورها امری اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: در این سفر دو نشست هم اندیشی با روسای دانشگاه های باری و پلی تکنیک استان پولیا برگزار شد.

شیخی تاکید کرد: دانشگاه باری دارای سابقه ۹۲ ساله است و در خصوص اجرای دوره های مشترک سطوح تحصیلات تکمیلی، تبادل استاد و دانشجو، اعزام دانشجویان دوره دکتری و ایجاد فرصت های مطالعاتی و نشر آثار و توسعه همکاری های علمی میان دانشگاه هرمزگان و باری تفاهمات خوبی در این سفر انجام شد.

علی فتی رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان نیز در ادامه بیان کرد: در این سفر در جهت همکاری علمی و فناوری میان دانشگاه هرمزگان و دانشگاه باری و انتقال فناوری و دانش توافق خوبی انجام شد.

سفر مدیران هرمزگان به ایتالیا براساس پروتکل های بین المللی انجام شد

صالح دریانورد ،رئیس سازمان برنامه و بودجه هرمزگان نیز در بخش دیگری از این نشست، عنوان کرد: پروتکل های بین المللی برای ارتباط میان کشورها وجود دارد و بسترهای حقوقی آن فراهم است و در گذشته نیز هیئت هایی از استان هرمزگان سفرهایی به دیگر کشورها داشته اند.

دریانورد یکی از زمینه های شکست تحریم را توسعه روابط دانست و ادامه داد: قوانین داخلی تعریف شده ای در این زمینه وجود دارد و اگر دعوتی از مقامات استانی انجام شود، نهادهایی وجود دارد که اجازه سفر را می دهند و سفر براساس پروتکل های بین المللی و نظارت های دستگاه های ناظر صورت می گیرد و سفر مدیران هرمزگان به ایتالیا نیز طبق این رویه انجام شد.

انتهای پیام/

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top