skip to Main Content

دومین مناظره؛ گریز از پاسخ تا موضع تهاجمی

به گزارش پایگاه خبری بادگیر، مناظره ها بخشی مهمی از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است که به وسیله آن مردم از مواضع، برنامه و رویکرد نامزدها در قبال مسائل و موضوعات مختلف آگاهی یافته و به تبع آن می توانند انتخاب مناسب تری داشته باشند.
مناظره ها به طور معمول با حاشیه هایی همراه می شود و مناظره دوم نیز از این امر مستثنی نبود، اما این فضا به خودی خود می تواند زمینه تبلیغاتی شفافی را هم برای نامزدها و هم برای مخاطبان آنها فراهم کند.
در دومین مناظره، به رغم محوریت قرار گفتن مباحث سیاسی، آنگونه که باید به موضوع های مورد بحث پرداخته نشد، اما این موضوع از اهمیت این مناظره نمی کاهد. با توجه به اهمیت مباحث سیاسی ومحوریت دومین مناظره بر این موضوع، گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا در مصاحبه با فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب، دیدگاه آنان را در خصوص موضوعات سیاسی مطرح شده در این مناظره جویا شده است.
«حمیدرضا ترقی»، سیاستمدار اصولگرا و عضو شورای مرکزی و معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی بر این دیدگاه است که حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در خصوص مباحث مطرح در مناظره، موضع انفعالی و فاقد برنامه و رویکردی رقیب هراسانه داشتند.
«علی شکوری راد» فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز درباره مناظره دوم بر این نظر است که نامزدها اغلب، خارج از موضوعات مطرح شده سخن می گفتند.

**لزوم کاهش نگاه امنیتی در فضای سیاسی کشور
بی ارتباط بودن پاسخ های نامزدها به پرسش ها و طفره رفتن آنان از موضوعات مطرح، یکی از وجوه بارز در مناظره روز جمعه است. شکوری راد ضمن تاکید بر این مساله گفت: درحالی که نامزدها باید به سوالات مطرح شده پاسخ دهند، اما در مناظره دوم این گونه نبود. نامزدها بیشتر به موضوع هایی که خود مایل به طرح آن بودند ، می پرداختند و به سوالات مطرح شده پاسخ نداند.
این فعال سیاسی درباره موضوع نقد پذیری دولت دربرابر منتقدان که محور یکی از پرسش های مناظره بود، افزود: در مناظره جمعه جز اشاره ای که آقای روحانی به مساله آزادی احزاب و مطبوعات ، نامزدهای دیگر به کلی گویی اکتفا کردند. نباید خیلی به اظهارات مطرح شده در مناظره ها توجه کرد زیرا عملکرد و پیشینه مواضع نامزدها در این زمینه مشخص است و نمونه های زیادی را می توان مثال زد که عدم تحمل در زمینه نقد پذیری و آزادی انتقاد در پیشینه برخی نامزدها دیده شده است و در مناظره جمعه خیلی به این موضوع پرداخته نشد.
دبیر کل حزب اتحاد ملت با بیان اینکه انتقاداتی که به برجام در مناظره ها صورت گرفت از سر بی اطلاعی و غفلت است، اظهار کرد: این واقعیت که برجام یک دستاورد بزرگ در دولت یازدهم بوده است شکی نیست اما برخی نامزدها برای اینکه این امتیاز را برای دولت قائل نشوند به عیب جویی و بهانه جویی از برجام پرداختند. دستاوردهای برجام توسط روحانی و آقای جهانگیری خوب تشریح شد و ایرادهایی که درباره برجام و از جمله تحریم های بانکی مطرح شد از بی اطلاعی و غفلت آنان بود. هر چه به جلو می رویم دستاوردهای برجام بیشتر آشکار می شود و انتقادها به برجام به این خاطر است که برخی می خواهند روی چهره برجام خاک بپاشند تا اثرات آن را نادیده بگیرند.
شکوری راد با توجه به موضوع سیاست خارجی در مناظره جمعه، کارنامه روحانی را در این زمینه مثبت دانست و افزود: درباره موضع گیری نامزدها در باره سیاست خارجی به نظر می رسد که رقبای روحانی هیچ حرفی برای گفتن نداشتند در حالی که دولت روحانی ابتکار عمل داشت. مقایسه دولت یازدهم با دولت قبلی این را به خوبی نشان می دهد که روحانی و تیم دولت در این زمینه بسیار عملکرد موفقی داشته است.
دیگر نامزدها چون خود را در زمینه سیاست خارجی مبتکر و موثر نمی دانند و به نوعی منفعل هستند، در زمینه سیاست خارجی پاسخگویی مناسبی نداشتند.
وی با اشاره به موضوع قدرت نرم در دومین مناظره عنوان کرد: همه نامزدها به مساله قدرت نرم و سخت اشاره کردند. مقوله امنیت، مقوله ای چند فاکتوری است و صرفا به امنیت نظامی محدود نمی شود. امنیت یک عامل بازدارندگی دارد که بخشی از آن نظامی است و بخشی به نیز به اعتبار کشور در سطح بین الملل باز می گردد. با توجه به تقویت توان نظامی کشور در دولت، نمی توان به عملکرد آقای روحانی انتقاد داشت. به لحاظ دیپلماسی نیز در سطح بین المللی نیز ایشان توانسته است اعتبار نظام در مذاکرات به خوبی حفظ کند و بالا ببرد.
این فعال سیاسی با تاکید بر خلاء پرداختن به موضوع کاهش نگاه امنیتی در فضای سیاسی کشور در مناظره دوم گفت: قانون گرایی اگر چه از سوی برخی نامزدها مورد توجه قرار گرفت. اما معضلی که در فضای سیاسی کشور وجود دارد، این است که نهادهای امنیتی در مناسبات سیاسی جامعه دخالت می کنند و بیشتر ارعاب وجود دارد، نامزدها به ویژه روحانی در زمینه کاهش بعد سیطره نگاه امنیتی بر فضای سیاسی جامعه خیلی نپرداختند.
وی افزود: مساله عدم شفافیت و فساد و قانون گریزی موجود ناشی از فضای امنیتی و ارعابی است که بر جامعه غلبه دارد.

**برخی نامزدها رویکرد رقیب هراسی داشتند
نقد پذیری در برابر احزاب، گروه ها و غیره، محور یکی از سوالاتی بود که در مناظره دیروز مطرح شد، ترقی در این زمینه با اشاره به اینکه نقد پذیری برای دولت ها بسیار مفید و سازنده است و می تواند نقش موثری در اصلاح و بهبود روش آنها داشته و به حل مسائل کشور کمک کند، گفت: درباره این موضوع آنگونه که باید در مناظره دیروز پرداخته نشد.
وی افزود: میدان دادن به احزاب برای نقد قدرت و عملکرد دولت در جامعه ضرورت دارد زیرا اگر دولت به احزاب تشکل ها و گروه ها بها ندهد در واقع به عموم مردم توجه نکرده است در مناظره نیز جز مواردی که آقای میرسلیم به آن اشاره کردند دیگر نامزدها از آن طفره رفتند.
عضو حزب موتلفه اسلامی با گریزی به اشاره روحانی به موضوع حقوق شهروندی اظهار کرد: با توجه به اینکه در پایان دولت از حقوق شهروندی رونمایی شد و در مسیر قانونمند کردن این بحث ها هیچ گامی برداشته نشده است بنابراین نمی توان در این راستا از دولت هیچ انتظار عملی در آن چارچوب داشت.
«در خصوص حقوق شهروندی مستلزم این است که حقوقی که در اصل سوم قانون اساسی برای ملت تعیین شده را برای ملت تامین و زمینه تحقق آن را فراهم کنیم. در این زمینه بحث های متفاوتی برای حقوق ملت ذکر شده و دولت در این زمینه نه تنها گام های درستی برنداشته بلکه گام هایی نیز که برداشته شده است با اکراه انجام شده است. برای مثال موضوع تامین مسکن، اشتغال که جزو حقوق مردم است وقتی دولت در این زمینه گام مناسبی برنداشته است یعنی دولت به این حقوق توجهی نکرده و عملا حقوق شهروندی به سمت موضوع هایی هدایت شده است که اولویت دادن به آنها در جامعه آنچنان ضرورتی ندارد.
نوع موضع گیری و راهکار نامزدهای ریاست جمهوری موضوع دیگری بود که در مناظره جمعه مطرح شد، ترقی در این خصوص ضمن تاکید بر رویکرد رقیب هراسی در مواضع برخی نامزدها گفت:« آقای جهانگیری و دکتر روحانی در پی القا این موضوع بودند که دیگر نامزدها مخالف برجام هستند، در حالی که دیگر نامزدها بر اینکه برجام به عنوان یک توافق نامه بین المللی اتفاق نظر داشتند.»
وی افزود: دولت در موضوع برجام درباره احقاق حقوق ملت ایران باید با قاطعیت عمل می کرد. نکته مهمی که در موضوع برجام در پاسخگویی نامزدها دیده شد، این است که خسارت هایی که پذیرش برجام به ما وارد کرده است از جمله؛ بتن یزی راکتور اراک، برچیده شدن تعداد زیادی سانتریفیوژ و تعطیلی سایت فردو، بیکاری شمار ی از دانشمندان هسته ای و میزان اورانیوم غنی شده ای که از دست رفت در مناظره محاسبه نشد.
به گفته ترقی؛ اینکه ما در قبال یکطرفه به تعهدات چه چیزی را از دست دادیم و چه هزینه هایی را پرداختیم و چه بهره هایی بردیم. اگر بخواهیم مشکلات کشور را حل کنیم نباید گشایش همه مشکلات را در گرو برجام بدانیم.
ترقی اظهار کرد: جز اشاره ای که در پاسخ های برخی نامزدها بود، آقای روحانی دربرابر سوالات موضع منفعل و فاقد برنامه ای داشت و هیچ برنامه جدیدی برای اطلاع ملت ارائه نکرد و صرفا از عملکرد گذشته خود دفاع می کرد. رقیب هراسی رویکردی بود که برخی نامزدها در پیش گرفتند و ملت را تهدید کردند که در صورتی که به آنان رای ندهند وضع توسعه و اقتصادکشور به هم خواهد ریخت.
این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به موضع گیری نامزدها در خصوص اولویت سیاسی خارجی و مقاومت و تروریسم، تاکید کرد: در موضوع سیاست خارجی نیز دولت یازدهم نشان داد که اختلاف جدی در حوزه شعار و عمل دارد.
«دولت های انقلابی سعی کردند که موضع خود را در قبال استکبار مشخص کنند. عزت ملی و اقتدار ملی را مورد تاکید قرار دهند و حمایت از مسنضعفان جهان را بر اساس قانون اساسی و به ویژه مبارزه با تروریسم و حمایت از مقاومت و آرمان فلسطین در نظر داشته باشند در حالی که در این زمینه موضع دو پهلویی داشت و کلی گویی کرد و با اشاره به حضور ایران در مذاکرات سوریه خواست که این حضور را به نام خود تمام کند در حالی که حضور ایران در مذاکرات نه به دلیل سیاست های دولت که به دلیل تاثیری بوده است که نیروهای نظامی ما در منطقه داشته اند و نه به لحاظ دیپلماسی.»
وی اشاره به اینکه دیپلماسی عمومی یکی از نکات ظریف مناظره روز گذشته بود، افزود: مساله دیپلماسی عمومی در عرصه بین المللی و انتقال مواضع نظام جمهوری اسلامی به ملت ها و برای همراهی و همگامی با ایران بسیار مفید و موثر است و در این راستا باید از ظرفیت های مخالف احزاب و سمن ها و شخصیت های اثر گذار در عرصه بین المللی بهره گرفت.
به گفته ترقی؛ جز برخی موارد، به موضوع امنیت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی آنگونه که باید پرداخته نشد. موضع گیری های دولت (برخی نامزدها) بیشتر به موضوعات غیر مرتبط با این مساله گرایش داشت و آنها تلاش کردند بدون پاسخگویی به این سوال، بیشتر به طرح موضوع ها و نقطه نظرات خاص خود بپردازند و برای جذب آرای قشر خاصی بپردازند. در حالیکه مولفه های امنیت ملی کاملا مشخص است.
وی تصریح کرد: نامزدها باید به طور کارشناسانه بگویند که در کشور چه مولفه هایی را تقویت کنیم که امنیت و اقتدار ما همچنان حفظ شود. ما باید هم اقتدار ملی و هم وحدت و یکپارچگی مردم در برابر دشمن و جلوگیری از دوقطبی سازی جامعه، جلوگیری از نفوذ بیگانگان، حفظ مرزها در برابر تهاجمات خارجی تلاش کنیم. اینها نمونه هایی از مولفه های لازم در بحث تقویت امنیت و اقتدار ملی است که جز در اظهارات برخی نامزدها به آن اشاره نشد.
منبع:ایرنا

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top