skip to Main Content

ادعای اشتغالزایی از شعار تا واقعیت

به گزارش پایگاه خبری بادگیرنیوز عبدالطیف فروتن نوشت: ادعای اشتغال زایی از شعار تا واقعیت نگاهی کوتاه به پیش زمینه های اشتغال پایدار،حکایت از آن دارد که وعده برخی نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری در زمینه اشتغال،هرچند امیدواری برای کاهش نرخ بیکاری ایجاد میکند اما اجرایی شدن آنها نیازمند زمان و راهبردهای تحقق پذیر است. ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در کشور یکی از مهمترین کلیدواژه هایی است که در دو دهه اخیر بیشترین فراوانی را در بین نامزدهای ریاست جمهور ی داشته است. اما نباید فراموش کرد که ایجاد اشتغال پایدار نیازمند به پیش زمینه هائی است که امروزه در بین ۶نامزد انتخاباتی کمتر به آن پرداخته میشود.

۱-ایجاد فضای مطمئن برای رونق کسب و کار در بخش های مختلفی چون کشاورزی،صنعت و خدمات نخستین اقدام و جایگزین کردن عمل بجای شعار.

۲-کاهش نرخ بیکاری با تکیه بر معیارهای جهانی:که برخی از نامزدها سعی دارندتا در آینده با ارائه آمار کاهش بیکاری با استناد به ۲ساعت کار در هفته،برای مثبت جلوه دادن کارنامه دولت در زمینه اشتغال از آن استفاده کنند. این در حالیست که این قانون منشا خارجی داشته و برای شمار فراوان بیکاران شغل محسوب نمیشود بلکه یک حربه تبلیغاتی است.

۳-ایجاد زمینه مناسب برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی

۴-اصلاح قوانین بانکی و میزان کمک بانک به بخش های خصوصی و پایین آوردن درصد سودهای بانکی به صنایع تولیدی مادر.

۵-هم پیوندی علم و صنعت :تعامل علم و صنعت هر چند که برنامه کوتاه مدت نیست اما با اصلاح ساختار آموزشی و ورود هدفمند دانشجو به دانشگاه و سپس استفاده از این نیروی متخصص در زمینه های تخصصی،میتواند تحقق پیدا کند. در پایان با توجه به عرایض گفته شده ،افزایش یا کاهش نرخ بیکاری تحت تاثیر متغیرهای فراوانی قرار دارد و نمیتوان آنرا بصورت تک متغیره یا جابجایی یک تفکر در قوه مجریه بررسی کرد.لذا کاندیدهای انتخاباتی به جای شعار یا متهم کردن دیگران به سنگ اندازی در راه اشتغال،میبایست در راه اشتغال راهکارهائی مدون و راهبردهایی قابل اجرا ارائه دهند. اما اگر رویکرد این نامزدها تنها شعار یا وعده بر پایه یک سری پیش فرضهای ذهنی خود باشد نمیتوان امیدوار بود که در آینده شاهد ایجاد تحول در زمینه اشتغال کشور باشیم.

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top