skip to Main Content

خودکفایی در تولید بنزین با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس‌

به گزارش پایگاه خبری بادگیر،، جاسم جادری در مورد افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهارداشت: ایران اسلامی در سایه تدابیر راهبردی دولت تدبیر و امید برای اجرای اقتصاد مقاومتی طی روزهای آینده با بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس شاهد تحقق یکی از آرزوهای بزرگ در عرصه انرژی و رسیدن به جشن خودکفایی بنزین پس از ۳۶ سال خواهد بود.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در شرایطی فاز اول پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس را افتتاح می کند که ایران از این پس علاوه بر رفع نیازهای داخلی به باشگاه صادرکنندگان بنزین به بازارهای منطقه‌ای و جهانی خواهد پیوست.

استاندار هرمزگان بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس را اتفاقی بی‌بدیل و تعیین‌کننده در نقش‌آفرینی کشور در حوزه انرژی دانست که موجب رشد چشمگیر شاخص های اقتصادی و اشتغال در منطقه قلمداد می‌شود.

جادری تصریح کرد: افتتاح این مجتمع عظیم جدا از اینکه یک دستاورد استثنایی در سایه تحولات پس از برجام تلقی می‌شود، در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز به دلیل اینکه در این پروژه میعانات گازی به عنوان یک ماده خام به سوخت بنزین آن هم با استاندارد یورو تبدیل می‌شود، قابل تامل است.

وی با بیان اینکه ایجاد پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت پالایش روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی هدف گذاری شده است، افزود: این پالایشگاه معادل ۶۶ درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاه های کشور بنزین تولید می‌کند و با تکمیل همه فازهای آن مجموع تولید بنزین کشور به بیش از ۲۱۱ میلیون لیتر خواهد رسید، ضمن اینکه با در مدار قرار گرفتن تولید این پالایشگاه، ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآوردهای نفتی کشور افزوده خواهد شد.

استاندار هرمزگان یادآور شد: عملیات ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با هدف قطع وابستگی کشور به بنزین و کاهش فروش خام نفت از بهمن ماه ۱۳۸۵ آغاز شد و ترکیب سهامداران آن را شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با ۴۰ درصد، شرکت پتروگاز اندونزی با ۱۵ درصد، صندوق های بازنشستگی صنعت نفت با ۱۰ درصد و شرکت نفت و گاز تامین با ۳۵ درصد تشکیل می دهند و ساخت این پروژه را کنسرسیومی متشکل از شرکت مهندسین مشاور بنیاد شرکت تهران جنوب مدیریت و اجرا کردند.

جادری بیان کرد: بدون شک با استقرار دولت تدبیر و امید و توجه فوق العاده و استراتژیک به این پروژه فراملی ضمن بازنگری، تغییر و تقویت ساختار سازمانی کارفرما و پیمانکار، پروژه از رکود خارج و به شکل جهشی در مسیر رشد قرار گرفت و سرانجام در آغازین روزهای سال ۱۳۹۶ به مرحله بهره برداری رسیده است.

وی گفت: تاثیر برجام بر سرعت بخشیدن به ساخت این پروژه را می توان از این حیث مهم دانست که هم برخی سازندگان خارجی نظیر زیمنس، نیومن اسر، سیاد، هانیل، کرایوتک و … علی رغم دریافت وجه و اتمام ساخت تجهیزات مهمی مانند کمپرسورها و کوره ها به دلیل شرایط تحریم از تحویل آنها امتناع می کردند که پس از اجرایی شدن برجام تجهیزات فوق تحویل و با نظارت نمایندگان این شرکت ها نصب و راه اندازی شد و همچنین بهبود روند عملیات بانکی و انتقال ارز پروژه را در مسیر عملیاتی شدن قرار داد.

استاندار هرمزگان با قدردانی از تمامی مسئولان اجرایی، دست اندرکاران فنی و مهندسی و سرمایه گذاران متعهد ایرانی که در ساخت و به بهره برداری رساندن این پالایشگاه همت و مشارکت داشتند، بیان داشت: ستاره خلیج فارس میراث خودباوری و عزت تلاشگران این مرز و بوم است و جا دارد از تلاش مجموعه پیمانکاران این پروژه از جمله قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) تقدیر به عمل آید.

منبع:تسنیم

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top