skip to Main Content

سالانه اجازه برداشت ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب از آب دریا را داریم

به گزارش پایگاه خبری بادگیر هوشنگ مولایی گفت‌، با بیان اینکه در محدوده سواحل  و حریم رودخانه‌ها در سال جاری قرارداد تعیین حریم بستر تالاب شور و شیرین به ارزش یک میلیارد تومان منعقد شده است اظهار داشت: این تالاب از محدوده شهرستان بندرعباس آغاز و تا بعد از شهرستان میناب  ادامه دارد.

وی در ادمه بیان داشت:  قرارداد مذکور با  اعتباری بالغ یک میلیارد تومان منعقد و مشاور آن انتخاب شده و امید است تعین بستر و محدوده این تالاب انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان  در ادامه تصریح کرد: حفاظت از تالاب بین المللی شور و شیرین در اختیار آب منطقه است و گروه‌های گشت و بازرسی نیز  برای همین منظور در نظر گرفته شده است.

مولایی با بیان اینکه مدیریت خورهای موجود در استان به دلیل اینکه محدوده شهر محسوب نمی‌شود با آب منطقه‌ای  است افزود:  طبق قانون  بر اساس مصوبات برنامه بودجه مطالعات ساماندهی خورها در بندرعباس به شرکت آب منطقه ای واگذار شده  ولی اجرای طرح ساماندهی بر عهده شهرداری ها و با نظارت شرکت انجام می شود البته بایستی توجه داشت که  عملیات ساماندهی در روند وظیفه اصلی خور که انتقال آب‌های سطحی حاصل از بارندگی است خللی وارد نسازد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در سطح استان ۲۰ هکتار از اراضی تصرف شده در محدوده رودخانه‌ها و سواحل استان با همکاری دادستان و مقام قضایی رفع تصرف شد، گفت: در ساحل شهر بندرعباس احداث سازه‌هایی که جنبه عمومی دارد فاقد منع قانونی است  اما اگر جایی سازه‌ای بدون رعایت حریم ۶۰ متری دریا احداث شود که جنبه عمومی نیز نداشته باشدف  ناقض قانون بوده و بایستی متوقف و تخریب شود.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب از آب دریا را در سال اجازه داریم برداشت و بین متقاضیان بخش خصوصی  برای شیرین سازی و توسعه استان توزیع کنیم افزود: امید است از فرصت بوجود آمده  که در هرمزگان برای افزایش تولید و اشتغال و توسعه کشور استفاده بهینه صورت گیرد.

ملایی با اشاره به توسعه منابع آب استان بیان داشت: البته در حال حاضر از مجموعه ۱۵ رودخانه موجود در استان بر روی  ۴ رودخانه سد احداث شده و با مدیریت آب‌های سطحی از طریق  احداث این سدها برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: سد جدیدی با نام سد سرنی نیز  در محدوده شهرستان میناب در دست احداث است که بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم با این روند در سال ۹۷ شاهد آبگیری این سد باشیم و از برکات احداث این سد برای استان استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در ادامه گفت:  البته سد دیگری نیز در هرمزگان و شهرستان جاسک با عنوان سد گابریک در مرحله مناقصه داریم که مقدمات اجرایی آن در حال فراهم سازی است.

وی ادامه داد: مطالعه احداث ۱۰ سد جدید بر روی رودخانه های فصلی استان در حال انجام است و امیدواریم با مهار و کنترل آب‌های جاری استان برای توسعه تولید و اشتغال در هرمزگان گام برداشته و بتوانیم با احداصث این ابنیه‌ها بالای ۹۰ درصد از آبهای سطحی هرمزگان را مهار کنیم.

مولایی  به احداث سدهای کوچک در استان با درخواست جوامع روستایی اشاره داشت و افزود: این سدها نقش بسزایی در مهار آب‌های سطحی و تغذیه آب‌های زیر زمینی ایفا می‌کند  وخوشبختانه بیش از ۳۵ طرح در این زمینه توسط شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری احداث شده و در سال جاری نیز ۴ طرح جدید در همین راستا توسط شرکت آب منطقه‌ای عملیاتی شده است.

منبع:تسنیم

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top