skip to Main Content

چراغ سبز شرکت ایتالیایی به تولید انرژی پاک در بندرعباس

به گزارش بادگیر به نقل از ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس ظهر امروز در ۲۳۵ امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر بندرعباس که در سایه غیبت برخی از اعضای این پارلمان شهری طبق روال جلسات سال جاری برگزار می‌شد،افزود: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در حفاظت از محیط‌زیست و همچنین نگرش مثبت مردم و سمن‌ها در بحث محیط‌زیست و رویکرد مناسب شورای چهارم در توجه به این مقوله شاهد اقدامات مثبتی در سطح شهر بندرعباس هستیم.

پرویز سالاری با بیان اینکه یکی از دستاوردهای شورای چهارم تأمین ۵۰ درصد آبیاری فضای سبز شهری از طریق آب غیر شرب است، تصریح کرد: همین حفاظت از منابع آب با توجه به محدودیت‌هایی که در کشور وجود دارد گام مؤثری است که می‌تواند باعث شود تا سر خود را در مقابل آیندگان بالا نگاه داریم.

وی با اشاره به اینکه پسماند را امروز طلا و سرمایه‌گذاری در این حوزه را ارزشمند دانست و عنوان کرد: نگاه شورای شهر بندرعباس به سرمایه‌گذار به‌عنوان شریک و نگاه سودآوری برای هر دو طرف است.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس ابراز امیدواری کرد که سرمایه‌گذار ایتالیایی بتواند با ارائه برنامه منظم و منطقی بندرعباس را درزمینهٔ تولید انرژی پاک یاری کند، خاطرنشان کرد: باید از این ظرفیت خدادادی بهره بیشتر برده و در جهت استفاده مناسب از پسماند به کمک شهرداری بندرعباس بیاید تا از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

هدفمان حفاظت از محیط‌زیست و تولید انرژی از منابع تجدید پذیر است

همچنین واحدی، نما ینده شرکت ایتالیایی الکتروگاز ( S.R.L ) در ۲۳۵مین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار کرد: بنده ۲۴ سال است که به‌عنوان مشاور فنی با شرکت ایتالیایی الکتروگاز ( S.R.L ) که از سال ۱۹۹۴ درزمینهٔ انرژی‌های پاک، خورشیدی و بادی فعالیت دارد همکاری می‌کنم.

وی با بیان اینکه در این ۲۴ سال مدیریت بیش از ۱۵ نیروگاه زباله‌ای را به عهده داشته‌ایم، افزود: تکنولوژی که ما در ایتالیا به کار می‌بریم در راستای حفظ محیط‌زیست است چراکه زباله پس از دفن دچار عکس‌العمل‌های شیمیایی شده و بیوگاز یا زیست‌گاز را که شامل گازهای متان، کربن دی‌اکسید، سولفید هیدروژن، گوگرد و ازت است تولید می‌کند که بر اساس مطالعات صورت گرفته برای اتمسفر بسیار مضر است.

واحدی با اشاره به اینکه یکی از متدهایی که می‌توان این گاز را به نوع دیگری تبدیل کرد تکنولوژی است که این شرکت از آن استفاده می‌کند، اضافه کرد: بر اساس این تکنولوژی بیوگاز تولیدشده را بیرون کشیده و به‌وسیله این گاز انرژی تولید می‌کنیم.

نماینده شرکت ایتالیایی الکتروگاز ( S.R.L ) هدف این شرکت را حفاظت از محیط‌زیست و همچنین تولید انرژی از منابع تجدید پذیر دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری هم مدتی است بر روی اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تأکید داشته‌اند این پیشنهاد می‌تواند گامی در این راه باشند.

وی با بیان اینکه دلیل بازدیدمان از سایت پسماند زباله به دست آوردن اطلاعاتی در خصوص مقدار دفن زباله و وسعت و طول و عرض آن بوده تا مطابق با آن پروپوزال دقیقی را تحویل شهرداری دهیم، عنوان کرد: ظرفیت سایت پسماند زباله برای تولید انرژی نیروگاهی ۸۵۰ تا ۹۰۰ کیلوواتی است.

واحدی ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که زباله‌ها بدون دخالت شهرداری و دولت تحویل ما داده شود و پس از تولید انرژی درصدی از فروش را به شهرداری اختصاص دهیم.

نماینده شرکت ایتالیایی الکتروگاز ( S.R.L ) تعرفه هر کیلووات برق خانگی را دو هزار و ۷۰۰ ریال عنوان کرد و افزود: پیشنهاد دیگری که به شهرداری بندرعباس ارائه کردیم این بود که زمین‌هایی را برای تولید انرژی خورشیدی و بادی در جوار سایت پسماند زباله در اختیار ما قرار دهند تا برخی هزینه‌ها جبران شود.

واحدی با اشاره به اینکه مطابق با اطلاعاتی که شهرداری به ما داده است شهر بندرعباس روزانه ۴۳۰تن زباله تولید می‌کند و در ماه‌های آینده این میزان به ۵۵۰ تا ۶۰۰ تن هم خواهد رسید، اضافه کرد: بر اساس بازدیدی که از سایت پسماند زباله داشتیم متوجه شدیم در دو سال آخر دفن زباله در این سایت سیستم خوبی داشته است و درصورتی‌که به توافق برسیم می‌توانیم تجربیات خود را در خصوص دفن بهتر زباله در اختیار سازمان پسماند زباله قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه پس از تولید انرژی وزارت نیرو و سازمان انرژی‌های نو ایران تضمین خرید دارند و پس‌ازآن برق وارد شبکه می‌شود، خاطرنشان کرد: مقدار سرمایه گزاری شرکت الکتروگاز ( S.R.L ) بستگی به هزینه‌هایی دارد که در ایران می‌شود.

نماینده شرکت ایتالیایی الکتروگاز ( S.R.L ) ادامه داد: خرید توربین و تابلو برق از خارج کشور وارد می‌شود و لوله‌کشی و چاه توسط نیروهای محلی انجام می‌شود که برای حفر هر چاه ۳۰ متری روی سایت در ایتالیا حدود چهار هزار یورو معادل ۱۶ میلیون تومان هزینه می‌شود که اگر هزینه‌ها به همین شکل باشد سرمایه گزاری برای تولید یک مگاوات انرژی حدود دو میلیون یورو خواهد بود.

وی با بیان اینکه محل کنونی سایت پسماند برای دفن حدود یک‌میلیون تن زباله دیگر ظرفیت دارد، عنوان کرد: منحنی تولید بیوگاز به این شکل است که در سال‌های اولیه تولید به اوج خود رسیده و پس‌ازآن پایین می‌آید اما هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد و بنابراین تولید انرژی در سال‌های اول بیشتر خواهد بود.

واحدی در پایان خاطرنشان کرد: در ایتالیا بعد از حدود ۵ سال تولید انرژی برای بازسازی ۱.۵ متر خاک، نیم متر شن و در آخر سه متر خاک ریخته و درخت می‌کارند.

به گزارش بادگیر به نقل ازایسنا، نتایج این جلسه جهت بررسی و امکان‌سنجی اجرا به کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر بندرعباس ارجاع داده شد.

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top