skip to Main Content

صداوسیما بدون قانون اداره می شود

ه گزارش بادگیر به نقل ازخبرنگار پارلمانی ایرنا، علی مطهری که به عنوان نماینده طراحان طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا وسیما در جلسه علنی روز یکشنبه سخنرانی می کرد به ضرورت تصویب یک فوریت این طرح تاکید کرد.
وی با یادآوری اصل ۱۷۵قانون اساسی اظهارداشت: خط مشی و اداره سازمان صدا و سیما و نظارت بر آن را قانون تعیین می‌کند؛ بنابراین ما درباره صدا وسیما نیاز به سه قانون؛ خط مشی و اصول کلی، قانون اداره صدا و سیما و قانون نظارت بر صدا و سیما داریم.
وی با بیان این که قانون خط مشی و اصول برنامه‌های سازمان صدا و سیما در اوایل انقلاب تصویب شده و قانون خوبی است، خاطرنشان کرد: این قانون کلیاتی را از نظر پایبند بودن صدا وسیما به اصول کلی اخلاقی بیان کرده، اما قانون اداره سازمان صد او سیما در سال ۵۹ یعنی قبل از بازنگری و پس از آن اصلاح نشده است.
نایب رییس مجلس تصریح کرد: درحالی که در بازنگری قانون اساسی درباره اداره صدا وسیما تغییراتی ایجاد شد و طبق قانون اساسی اولیه سازمان صدا وسیما دارای شورای سرپرستی متشکل از نمایندگان قوای سه گانه بود که این شورا مدیرعامل سازمان را تعیین می کرد.
وی بایادآوری این که بعد از بازنگری قانون اساسی شورای سرپرستی از بین رفت، اظهار داشت: رئیس این سازمان توسط رهبر معظم انقلاب تعیین می ‌شود و لازم بود که قانون اداره صدا وسیما که از سال ۶۸ به بعد اصلاح نشده، مورد بازنگری قرار گیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: درحال حاضر صدا وسیما بدون قانون اداره می‌شود، در واقع بعد از بازنگری قانون اساسی با مجوزی که رهبر معظم انقلاب به رئیس وقت داده‌اند، اداره می‌شود.
مطهری قانون شورای نظارت بر صدا وسیما مصوب سال ۷۰ را قانون ضعیفی دانست و اظهار داشت: نظارت بر صدا وسیما توسط این شورا، نظارت و امری تشریفاتی است. بنده دو دوره نماینده قوه مقننه در این شورا بودم و به عیان مشاهده کردم که نظارت این شورا تاثیرگذار نیست و انتقاداتی هم که از شورا به رئیس سازمان ارسال می‌شود یا بدون پاسخ می‌ماند یا در صورتی که کار به رسانه‌ها کشیده شود، پاسخی خواهد داشت.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید براین که لازم است قانون نظارت بر سازمان صدا و سیما اصلاح شود، گفت: از همین جهت طرحی را با عنوان اداره و نظارت بر صدا و سیما تهیه کرده‌ایم که کار کارشناسی لازم انجام شده با مدیران سازمان،‌ روسای قبلی و مرکز پژوهش‌ها نیز مشورت‌هایی انجام شده است، لذا فوریت این طرح ضرورت دارد. در صورت نیاز به اصلاح در جزئیات در کمیسیون فرهنگی این کار انجام می‌شود.
ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس نیز در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: در شرایط امروز جامعه که نیاز به کار و تولید بیشتر است ارائه چنین طرح هایی در مجلس موضوعیت ندارد درحالیکه جزئیات آن نیز نامشخص بوده و درباره آن اطلاع رسانی نشده است.
همچنین ولی ملکی نماینده مردم مشکین شهر در مجلس به عنوان موافق یک فوریت این طرح اظهارداشت: از سال ۶۸ تا به امروز با وجود تحولاتی که در دنیا در بحث رسانه‌ها به وجود آمده اما صدا و سیما که رسانه ملی است تا به حال هیچ اقدامی انجام نداده است، لذا یک فوریت این طرح برای الزام اصلاح در اداره و نظارت این سازمان است.
درنهایت نمایندگان با ۱۱۴ رای موافق، ۶۶ رای مخالف، ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه با فوریت طرح اداره و نظارت بر صداوسیما مخالفت کردند و این طرح که یک رای کمتر برای تصویب کسب کرد به صورت عادی در کمیسیون فرهنگی بررسی خواهد شد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top