skip to Main Content

روحانی چه باید بکند

به گزارش از خبرگزاری بادگیربه نقل از روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «روحانی چه باید بکند» پیشنهاد تحلیل گران سیاسی به رییس‌ جمهوری را بررسی کرد و نوشت: کمتر از ۴۵ روز تا برگزاری انتخابات ریاست ‌جمهوری مانده است. از میان همه گزینه‌ های مطرح ‌شده، به نظر می‌رسد حسن روحانی به عنوان رئیس ‌جمهوری مستقر، بخت اول پیروزی در انتخابات ریاست ‌جمهوری باشد. این تصور غالبی است که درباره انتخابات ریاست‌ جمهوری مطرح می‌شود. اما تحقق این فرضیه تا چه اندازه محتمل است. برای پاسخ به این سؤال باید دید روحانی در آستانه دور دوم انتخابات با چه چالش‌هایی مواجه است و برای این چالش ‌ها چه راهکارهایی اندیشیده است. علی تاجرنیا از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در این‌باره به «شرق» می‌گوید: «موضوع عدالت اجتماعی بزرگ ‌ترین چالشی است که همه دولت‌ها در عرصه بین ‌الملل با آن مواجه هستند. علت این موضوع هم به دلیل مشکلات اقتصادی است که بخش عمده آن میراث دولت قبلی برای دولت روحانی است.» از سوی دیگر سعید لیلاز، از اعضای حزب کارگزاران در همین زمینه می‌گوید: «آنچه روحانی باید انجام دهد این است که به مردم اطلاع ‌رسانی کند که در چه موقعیتی هستیم، چراکه مردم خیلی از دستاوردهای دولت را نمی‌دانند یا درباره آن ابهام دارند، دولت هم در مقابل دروغ‌ پردازی ‌های رقیب پاسخی نمی‌دهد؛ بنابراین تیم اطلاع ‌رسانی دولت باید به‌دور از تبلیغات اغراق‌آمیز و کرکننده، دستاوردهای دولت را برای مردم توضیح دهد».

 

** پایان رویای پاستور یک بهشت ‌نشین

روزنامه «آرمان» با انتخاب عنوان «پایان رویای پاستور یک بهشت ‌نشین» آورد: از بهار ۸۴ آغاز شد، رویای پاستور! محمدباقر قالیباف، سرهنگ تازه‌نفس از نیروی انتظامی آمده بود تا رئیس‌جمهور شود. تجربه‌ای نو در عالم سیاست و شاید تلاش برای ایجاد دیسیپلینی نظامی در عرصه سیاسی و اجتماعی! انتخاباتی که نتیجه‌ای برای او نداشت و رتبه‌ای بهتر از چهارم کسب نکرد. اما نتیجه انتخابات سال ۸۴ برای قالیباف یک راه جدید باز کرد. در انتخابات ۸۸ شهردار تهران گفت:«با جمع‌بندی شرایط موجود فعلا داوطلب دهمین دوره انتخابات ریاست ‌جمهوری نیستم.» شهردار تهران گفت: وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و تردیدی وجود ندارد که شرایط فعلی در نتیجه سوءمدیریت و ناکارآمدی دولت فعلی است. لذا برای هر فرد دلسوزی تلاش برای جایگزین کردن رئیس‌جمهوری مناسب به‌جای رئیس‌جمهور فعلی در ۲۹ اردیبهشت ضرورتی انکارناپذیر برای مردم است. قالیباف تصریح کرد: خوشبختانه ضرورت همگرایی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است و من هم از همه تلاش‌هایی که توسط نیروهای مردمی انقلاب انجام شده است، تشکر می‌کنم. در ضمن همان‌طور که طی نامه‌ای اعلام کردم، هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم، ولی تمام تلاشم را در جهت کمک به پیروزی گزینه مطلوب در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌کار خواهم گرفت.

 

** احمدی ‌نژاد و رئیسی؛ جدالی برای حفظ قلمرو

روزنامه «همدلی» در سرمقاله ای با عنوان «احمدی‌نژاد و رئیسی؛ جدالی برای حفظ قلمرو» که به قلم بهزاد باباخانی نگاشته شد، می خوانیم: احمدی‌نژاد که پس از توصیه به عدم ورود به انتخابات ۹۶ به حاشیه رفته بود و در شرایطی که همچنان خود را تنها چهره جذاب اصول‌گرایان می‌دانست، امیدوار به معجزه گذر زمان و بازگشت آرای تشکیلاتی سیاسی- عقیدتی اصول‌گرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ بود. اما زمزمه اجماع جمنا بر نامزدی رئیسی آب سردی بر پیکره افکار او بود و این چنین شد که یقین یافت جایی در برنامه‌های بلندمدت حامیان سرسخت دیروزش ندارد و گویی برای همیشه از جانب اصول‌گرایان طرد شده است. اما دلهره احمدی‌نژاد به اینجا ختم نشد و مشکل زمانی حادتر شد که متوجه شد رئیسی با گفتمانی مشابه با گفتمان او قصد تسخیر قلمرو رای مردمی‌اش را کرده است.احمدی‌نژاد که با شعارهای جذاب حمایت از محرومین و با تاکتیک دسته‌بندی سیاسیون به دو بخش حامی اشرافیت- حامی مستضعفین و قرار دادن خود در جبهه مستضعفین بخش بزرگی از پایگاه رای‌اش را می‌ساخت و چنین گفتمانی را متعلق خود می‌دانست، با ورود احتمالی رئیسی به عرصه انتخابات و اتخاذ گفتمانی مشابه کانون دوم و قلمرو اصلی آرای خود را نیز از دست رفته می‌بیند. از آنجا که احمدی‌نژاد می‌داند بدون گفتمان خاصش چیزی برای عرضه به جامعه نخواهد داشت، با پذیرش فرض‌های چنین تحلیلی و با فرض بر علم احمدی‌نژاد به رد صلاحیت بقایی آنچه که او را وادار به بازگشت کرده است، بدل زدن به سیاست هوشمندانه اصول‌گرایان برای دفع خطر بازگشت احمدی‌نژاد و تلاش برای «حفظ قلمرو» و جلوگیری از مرگ حیات سیاسی خود است.

 

** روز تعیین سرنوشت اصولگرایان

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «روز تعیین سرنوشت اصولگرایان» نوشت: فعالان سیاسی دو جناح انتظار می‌کشند که ببینند پنجشنبه این هفته چه دودی از دودکش جمنا خارج می‌شود؟ مشخص نیست استراتژی اصولگریان در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟ آیا آنها واقعا توانسته‌اند به وحدت دست یابند؟ آیا اصولگرایان تصمیم دارند روی یک کاندیدا اجماع کنند و با تنها کاندیدای ائتلاف اصولگرایی به رقابت با روحانی بپردازند؟ یا اینکه استراتژی ‌آنها هجمه همه جانبه به روحانی است. اما برخی معتقدند اصولگرایان در انتخابات آتی با چندین کاندیدا در برابر روحانی حضور پیدا خواهند کرد تا در مناظرات وی را به چالش بکشند و نهایتا در روز رای گیری، آرای وی را بشکنند تا شاید در دور دوم بتوانند با حمایت تام و تمام از یک کاندیدای خود، پیروزی را به سود جریان اصولگرا رقم بزنند.

 

** روز داغ انتخاباتی

روزنامه «ایران» با انتخاب گزارشی با عنوان «روز داغ انتخاباتی» آورده است: قرار است امروز دومین مجمع عمومی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» با هدف انتخاب ۵ نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری در مجموعه شهر آفتاب برگزار شود. «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» که به اختصار «جمنا» خوانده می‌شود، نهاد انتخاباتی شماری از احزاب و شخصیت‌های اصولگراست که قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، تأثیرگذار بوده و گزینه مطلوب خود را راهی پاستور کنند. سازوکار اعلام شده «جمنا» برای انتخاب نامزد نهایی، انتخاب نامزد بر اساس رأی‌گیری در مجمع عمومی ۳ هزار نفره‌ای است که گویا از اصولگرایان سراسر کشور تشکیل شده است. به این ترتیب که ابتدا ۱۰، سپس ۵ و در نهایت یک نامزد انتخاب و به اردوگاه رأی این جریان معرفی شود.

 

** بازی احمدی‌نژاد با همه

روزنامه «آرمان» با انتخاب عنوان «بازی احمدی ‌نژاد با همه» به ارایه گزارشی از اولین نشست خبری رئیس دولت ‌های نهم و دهم، که پس از اتمام دوران ریاست جمهوری ‌اش برای تبلیغات خود با همراهی حمید بقایی و رحیم مشایی برگزار شد پرداخت و نوشت: احمدی‌نژاد بعد از چهارسال در جمع خبرنگاران حاضر شده بود. این نشست قرار بود راس ساعت ۳ در محل دانشگاه ایرانیان برگزارشود اما با یک ساعت تاخیر آغازشد. وی در پاسخ به این سوال که حمایت از بقایی بعد از توصیه رهبری چه معنایی دارد، گفت: جواب شما را در پیام ویدیویی‌ام دادم به آن مراجعه کنید (خنده‌حضار). احمدی‌نژاداظهار داشت: برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارم. از بقایی به عنوان نامزد اصلح حمایت می‌کنم. وی درباره اینکه اگر بقایی رد صلاحیت شود برنامه شما چیست؟ و در صورت رای آوردن بقایی سیاست شما در سیاست خارجی چیست؟گفت: تلاشم را می‌کنم که بقایی تایید شود و اگر تأیید نشد فکرهایی می‌کنیم. سیاست خارجی حتما تقویت خواهد شد.

 

** هیچ‌کس به جز رئیس ‌جمهور از کابینه نامزد نمی شود

روزنامه «همدلی» در مطلبی با عنوان «هیچ‌کس به جز رئیس‌جمهور از کابینه نامزد نمی شود» به نقل از محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم نوشت: در کابینه هیچ‌کس به جز رئیس‌جمهور مطرح نیست. به نظر بنده آقای رئیس ‌جمهور نیاز به کاندیدای پوششی ندارد. با توجه به اینکه همان کسانی که در دولت گذشته این همه مشکلات برای مردم و دولت به وجود آوردند، حالا طلبکار شدند و تخریب‌هایی انجام می‌دهند، در صورتی که اول باید بیایند از عملکرد خودشان دفاع کنند. بنابراین فکر می‌کنم رئیس‌جمهور می‌تواند از خودش دفاع کند چرا که عملکرد بسیار روشن دارد. بنده کاندیدا نیستم و بارها نیز اعلام کرده‌ام اما نمی‌دانم چرا اسم من را مطرح می‌کنند.

 

** نامزد نمی‌شوم اما برای پیروزی رقبای روحانی تلاش می‌کنم

روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «نامزد نمی‌شوم اما برای پیروزی رقبای روحانی تلاش می‌کنم» به نقل از محمدباقر قالیباف شهردار تهران نوشت: محمدباقر قالیباف، شهردار اصولگرای تهران که پیش از این دو بار در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده و شکست خورده است، اعلام کرد قصد کاندیداتوری در انتخابات پیش رو را ندارد اما همه تلاشش را خواهد کرد تا حسن روحانی یک بار دیگر رئیس جمهوری نشود. «برای هر فرد دلسوزی تلاش برای جایگزین کردن رئیس جمهوری مناسب به جای رئیس جمهوری فعلی در ۲۹ اردیبهشت ضرورتی انکارناپذیر برای مردم است.» «همه کسانی که به دنبال نجات کشور از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی هستند باید با اتحاد و یکپارچگی برای تحقق هدف رفع بحران مدیریت کلان کشور، کارآمدی و تغییر دولت فعلی تلاش کنند.» «همان طور که طی نامه‌ای اعلام کردم، هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم؛ ولی تمام تلاشم را برای کمک به پیروزی گزینه مطلوب در انتخابات ریاست جمهوری به کار خواهم گرفت.» «این هدف راهبردی و مهم به دست نخواهد آمد، مگر با به کار گرفتن همه ظرفیت‌های مردمی و دلسوزان انقلاب و کشور و اجماع بر سر کاندیدایی که صلاحیت، قابلیت و مقبولیت داشته باشد.»

 

** آمدن رئیسی قوت گرفت

روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «آمدن رئیسی قوت گرفت» آورد: چهارشنبه، یکی از روزهای پرخبر در جریان اصولگرا بود؛ به‌طوری‌که تکلیف گزینه‌های جدی اصولگرایان برای انتخابات تا حدودی روشن شد. از جمله آمدن رئیسی و نیامدن قالیباف؛ مهم‌ترین گزینه‌هایی که رقبای جدی‌تری برای روحانی محسوب می‌شوند.در یک سو، ظاهرا کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قطعی شد. از نشانه‌های قطعی‌شدن حضور او که روز گذشته در فضای مجازی دست به دست چرخید، دیدار سوم فروردین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی با یکی از مقامات عالی‌رتبه نظام بوده است. یکی از مباحث مطرح در این دیدار، موضوع کاندیداتوری حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات ریاست ‌جمهوری دوازدهم بوده است. آن طور که شنیده شده، نظری دال بر نفی یا تأیید کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی عنوان نشده است.علاوه بر این خبر، همچنین شنیده شد که رئیسی از عضویت در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات استعفا داده است.

 

** نامزد پوششی یا علی البدل

روزنامه «رسالت» در یادداشتی با عنوان «نامزد پوششی یا علی البدل» که به قلم صالح اسکندری نگاشته شد، آورد: یکی از چالش های جریان اصلاحات از ابتدای دهه ۷۰ تا کنون «جناح بندی نافرمان» و از هم گسیخته بوده است. این جناح گرایی نافرمان، در پیوند با گروهی که امروز تحت عنوان «اعتدال» دولت را در دست دارند بیشتر از گذشته به چشم می آید. البته در گذشته ای نه چندان دور، نقش تعادل بخش مرحوم هاشمی رفسنجانی سبب شده بود زخم ها چندان سرباز نکند و شکاف بین اصلاح طلبان و اعتدالی ها در انظار عموم به نمایش در نیاید اما با درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی بسیاری از معادلات گذشته به هم ریخته است. در حالی که تلاشهای اصلاح طلبان برای حضور در ستاد انتخاباتی روحانی ناکام ماند و این ستاد انتخاباتی با محوریت «تیم امنیتی» اطراف رئیس جمهور تشکیل شد جلسات این ستاد برخلاف گفته آقای نوبخت، هر هفته چند بار برگزار می شود و کمیته های استانی آن نیز تشکیل شده است- اما اصلاح طلبان دست از سر پریزیدنت بر نمی دارند و شرط و شروطی را به آقای روحانی ابلاغ کرده اند که وی را در محذوریت شدیدی قرار داده است. اما روحانی تا کنون دست رد به سینه اصلاح طلبان زده است چرا که می داند با پذیرش نامزد پوششی خود را در یک وضعیت چندگانه قرار می دهد؛ یا باید علی البدل بودن نامزد پوششی را بپذیرد و در مقطعی از انتخابات به نفع وی انصراف دهد و یا قبول کند که در شرایطی مجبور به رقابت با نامزد پوششی و صرف نظر از رای اصلاح طلبان شود و یا اساسا از هم اکنون در مقابل تمام شرط و شروط اصلاحاتیان برای دولت دوازدهم سر تعظیم و تمکین فرود آورد تا نامزد پوششی به نفع وی در هفته آخر انصراف دهد با علم به اینکه می داند در عین ۴ سال نامزد پوششی منصرف، مثل عارف غر می زند که این رای متعلق به من بود و اگر من نبودم چه و چه… . از همه اینها بگذریم نامزدهای پوششی هم برای خودشان حرف و حدیثی دارند.

 

** ۴۳ روز تا انتخابات، رئیس دولت دوازدهم کیست؟!

روزنامه «کیهان» با انتخاب گزارشی با عنوان «۴۳ روز تا انتخابات، رئیس دولت دوازدهم کیست؟!» آورده است: ۴۳ روز مانده به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، نامزدها یکی پس از دیگری از راه می‌رسند، برخی افراد به صراحت اعلام حضور کرده‌اند و در اطراف برخی شخصیت‌ها نیز گمانه‌زنی‌هایی مطرح است، در میان اصولگرایان در روزهای آینده نامزد نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی معرفی خواهد شد و در اردوگاه اصلاح طلبان نیز با وجود حمایت از روحانی سخن از نامزدهای پوششی و ضربه گیر در رسانه‌ها مطرح است. با نزدیک شدن به روزهای پایانی فروردین ماه اخبار مربوط به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، بخش عظیمی از فعالیت رسانه‌های مجازی و همچنین مطبوعات را به خود اختصاص داده است، از سویی با انتشار خبرهایی مبنی بر استعفای حجت‌الاسلام رئیسی از هیئت نظارت بر انتخابات، احتمال حضور وی در این رقابت تقویت شده و از سوی دیگر نیز رسانه‌ها گزارش‌هایی از اعلام حضور برخی افراد در انتخابات به صورت قطعی مطرح کرده‌اند. محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد« همانطور که طی نامه‌ای اعلام کردم هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم ولی تمام تلاشم را در جهت کمک به پیروزی گزینه مطلوب در انتخابات ریاست جمهوری به کار خواهم گرفت.»

 

** برد انتخاباتی رییس ‌جمهور

روزنامه «اعتماد» در گفت وگو با عباس عبدی مهم ‌ترین احتمالات انتخابات، آمدن یا نیامدن رییسی و پایگاه رای روحانی را بررسی کرد و نوشت: پیش ‌بینی ‌تان از نتیجه انتخابات ٩۶ چیست؟ صحبت کردن در مورد نتیجه انتخابات کمی زود است چرا که هنوز فضای انتخابات شکل نگرفته است. لیکن نظرسنجی ‌ها نشان می‌دهد که اوضاع آقای روحانی کماکان رو به بهبود است. چون هنوز فضای انتخابات شکل نگرفته نمی‌توان اظهارنظر کرد. پیش‌بینی‌ای بر اساس اعداد و ارقام نمی‌توانم بگویم ولی براساس تحلیل معتقدم که اتفاق خاصی نمی‌افتد و آقای روحانی دوباره رای می‌آورد. موضع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در قبال تحولات انتخاباتی جناح راست باید چگونه باشد؟ هیچ موضع خاصی نباید بگیرند. باید از دیدگاه‌های خودشان دفاع کنند؛ برنامه‌های آقای روحانی را بسط دهند و دفاع کنند. اساسا نیازی ندارند که نسبت به طرف مقابل‌شان موضع خاصی بگیرند. این پرسش و پاسخ نیز تنها از جایگاه ناظر به انتخابات انجام می‌شود. لیکن به لحاظ انتخاباتی هیچ تغییری بر رفتار انتخاباتی اصلاح‌طلبان نباید ایجاد شود و آنها باید رفتار ایجابی خودشان را داشته باشند.

 

** جلیلی همراهی با جمنا را نپذیرفت

روزنامه «قانون» در مطلبی با عنوان «جلیلی همراهی با جمنا را نپذیرفت» به نقل از مرضیه وحید دستجردی سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نوشت: آقای جلیلی سازوکار جبهه را نپذیرفته است، از مجمع عمومی اول هم بنابر این بود کسانی در مجمع دوم معرفی شوند که سازوکار جبهه را پذیرفته باشند، آقای جلیلی پیش از این نیز گفته بود که بنده کاندیدا می‌شوم و کاری به جبهه مردمی ندارم اما با این حال ما برای اینکه به رأی اعضای جبهه احترام بگذاریم معرفی او توسط اعضای مجمع را پذیرفتیم و طبق رأی، ایشان جزو ۱۰ نفر اول بود. بنای ما این بود که بین مجمع اول و مجمع دوم با آقای جلیلی مذاکره کنیم و مذاکرات مفصلی هم صورت گرفت اما با این حال آقای جلیلی سازوکار جبهه را نپذیرفت و به همین دلیل با توجه به قرارهای قبلی آقای جلیلی جزو ۱۰ نفر نهایی که فردا اعلام خواهد شد، نیست.

 

** تغییر در کاندیداهای نهایی جمنا

روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «تغییر در کاندیداهای نهایی جمنا» وضعیت جدید اصولگرایان را بررسی کرد و آورد: روز مهم اصولگرایان فرا رسید و جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) امروز در دومین مجمع عمومی خود از میان تمامی کاندیداهای بالقوه‌اش ۵ نفر را انتخاب خواهد کرد تا به اتفاق در مبارزه‌های انتخاباتی حاضر شده و نهایتا همه به نفع یکی کنار بروند. اصولگرایان یکی پس از دیگری از صحنه کنار می‌روند تا محتمل‌ترین کاندیدای‌شان در برابر روحانی قرار گیرد. دیروز محمد باقر قالیباف و امروز حداقل ٩ کاندیدای دیگر از صحنه انتخابات کنار خواهند رفت. محتمل‌ترین گزینه حضور سید ابراهیم رییسی در انتخابات است. اما اصولگرایان پیش‌تر اعلام کرده بودند با ۵ کاندیدا وارد انتخابات می‌شوند. آنها امروز به جز رییسی ۴ نفر دیگر را انتخاب می‌کنند تا در کنار او وارد کارزار انتخابات شوند اما هدف آن ۴ گزینه دیگر رسیدن به پاستور نیست. اگر برخلاف پیش‌بینی‌ها و احتمالاتی که هر لحظه وقوع آن امکان‌پذیرتر می‌نماید ابراهیم رییسی وارد انتخابات نشود امیدهای اصولگرایان برای اجماع نهایی حول یک کاندیدا به کلی از بین می‌رود. جبهه پایداری تاکنون از هیچ کاندیدایی به‌طور رسمی حمایت نکرده است.

 

** آرایش چهره ها در صفحه انتخابات

روزنامه «جام جم» با انتخاب گزارشی با عنوان «آرایش چهره در صفحه انتخابات» از دسته ‌بندی ‌های انتخاباتی در دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: دسته‌بندی‌های انتخاباتی در دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری، رفته رفته شفاف‌تر می‌شود و افرادی که از مدت‌ها قبل به عنوان گزینه‌های احتمالی ریاست‌جمهوری مطرح بوده‌اند، تصمیم خود برای حضور یا عدم حضور در انتخابات را علنی می‌کنند. بر همین اساس، جبهه مردمی نیروهای انقلاب که به عنوان ائتلاف اصلی در جریان اصولگرایی مطرح است امروز پنج نامزد را برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی می‌کند. این جبهه در اولین مجمع خود که در اواخر سال قبل برگزار شد ده نفر را که حائز بیشترین آرا بودند، انتخاب کرد و امروز در دومین مجمع، با رای مستقیم حدود ۳۰۰۰ نفر که در این نشست شرکت می‌کنند پنج نامزد نهایی را انتخاب می‌کند. از سیدعزت‌الله ضرغامی، سیدابراهیم رئیسی، محسن رضایی،مصطفی میرسلیم، محمدباقر قالیباف، مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی، رستم قاسمی و پرویز فتاح به عنوان نامزدهای برتر جبهه مردمی نیروهای انقلاب یاد می‌شود. علاوه بر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا، برخی چهره‌ها از جمله محمد غرضی نیز به عنوان کاندیدای مستقل اعلام حضور کرده‌اند و البته تلاش‌های انتخاباتی جریان نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین را نیز نباید از قلم انداخت.

 

** بعید است دو جناح در انتخابات شوراها لیست واحد ارایه کنند

روزنامه «اعتماد» درباره مکانیزم بستن لیست انتخاباتی اصولگرایان به گفت وگو با امیررضا واعظ آشتیانی سخنگوی جبهه یاران انقلاب اسلامی پرداخت و نوشت: پیش ‌بینی شما این است که اصولگرایان یک لیست انتخاباتی ارایه می‌کنند یا خیر؟ اصولگرایان نیز خیلی فعالیت‌های انتخابات شورای شهر را شفاف‌سازی نکرده‌اند و در سکوت خبری فعالیت می‌کنند. چرا؟ دلیلی ندارد که شفاف‌سازی صورت گیرد. همان طور که اصلاح‌طلبان نیز در فضای بسته فعالیت می‌کنند. امید ما این است که لیست واحد باشد اما پیش‌بینی می‌کنم که هر دو جناح سیاسی لیست واحد ارایه نکنند.

 

** مکث انتخاباتی تحریم‌های امریکا

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «مکث انتخاباتی تحریم های آمریکا» نوشت: باب ‌کورکر، رئیس کمیسیون روابط خارجی سنای امریکا دیروز گفت که سنای امریکا بررسی طرح جدید تحریم‌های ایران را به دلیل نگرانی اتحادیه اروپا از تأثیر آن بر انتخابات ریاست جمهوری در ایران، تا بعد انتخابات اردیبهشت‌ماه به تعویق انداخته است. آنگونه که باب کورکر از معدود سناتورهای جمهوریخواه حامی برجام گفته، این طرح تا بعد از انتخابات ایران به تعویق خواهد افتاد. براساس گزارش دویچه وله، سناتورهای امریکایی گفته‌اند که نمی‌خواهند بررسی طرح تشدید تحریم‌های ایران باعث شکست خوردن حسن روحانی و جناح معتدل در انتخابات ایران شود؛ رئیس‌جمهوری که به گفته آنها به‌رغم انتقادهای گسترده داخلی، عامل توافق هسته‌ای با امریکا، سه کشور اروپایی، چین و روسیه است

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top