skip to Main Content

وقوع زمین‌لرزه ۶ ریشتری در مشهد/آماده‌باش بیمارستان‌ها/ یک کشته و ۵ مصدوم/ ۴ روستا آسیب دید/ تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس مناطق زلزله‌زده

ساعت ۱۰:۳۹ امروز، زلزله نسبتاً شدیدی در مشهد رخ داد و تیم‌های ارزیاب جهت بررسی ابعاد زمین لرزه به منطقه زلزله‌زده اعزام شدند که تا کنون یک کشته و ۵ مصدوم گزارش شده است

به گزارش خبرگزاری بادگیر:به نقل ازخبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، ساعت ۱۰:۳۹ صبح امروز زلزله ۶ ریشتری در سفیدسنگ حدود ۸۰ کیلومتری شهر مشهد به وقوع پیوست که در شهرهای خواف، سنگان،زبرجان، تربت‌جام، نیشابور و تربیت‌حیدریه لرزش احساس شد.

 

هشتمین و نهمین پس لرزه با قدرت ۴.۱ و ۳.۲ ریشتر سفید سنگ را لرزاند. دهمین پس لزره نیز با قدرت ۳.۶ ریشتر سفید سنگ را لرزاند.

 

تا کنون بیش از ۱۸ پس‌لرزه در مشهد رخ داده است.

 

گزارش میدانی از مرکز زلزله یعنی سفید سنگ و همچنین شهر مقدس مشهد حاکی از این است خسارت جدی به ساختمان ها وارد نشده است اما به دلیل پس لرزه‌های مداوم، مردم به خیابان‌ها آمده‌اند.

 

معاون عملیات سازمان امداد و نجات گفت: مناطق آسیب دیده شهرستان سرخس شامل ۴ روستای چلاته منار، چلاته حاجی کار، خارزار و چارمزار است.

 

*یک فوتی و ۵ مصدوم تاکنون

 

شاهین فتحی معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر گفت: تاکنون یک فوتی و ۵ مصدوم در زلزله خراسان رضوی گزارش شده است.

 

بالگرد جمعیت استان خراسان رضوی به همراه تیم واکنش سریع استان در حال گشت زنی و برآورد خسارات هستند همچنین ۲ بالگرد امدادی هلال احمر به خراسان رضوی اعزام شده و بالگرد استان مازندران در حال آماده‌باش است.

 

معاونت لجستیک و آمادگی سازمان امداد و نجات در گفت‌‌وگو با فارس اعلام کرد: مشکلی از جهت اقلام امدادی از قبیل چادر و اقلام زیستی در استان خراسان رضوی وجود ندارد. آمادگی صد در صدی ناوگان حمل و نقل استان خراسان رضوی و استان های معین… صورت گرفته است. همچنین آمادگی کامل سازمان امداد و نجات و استان های معین استان خراسان رضوی جهت پوشش لجستیکی مناطق زلزله زده انجام شد.

 

سرپرست اورژانس کشور گفت: سه مصدوم زلزله به بیمارستان فریمان اعزام شدند اما با توجه به وسعت محل زلزله، تعداد مصدومان حتما افزایش می‌یابد.

 

شاهین فتحی، معاون عملیات امداد و نجات بیان داشت: مردم از حضور در منطقه آسیب دیده خودداری کنند و خبرها رو از منابع رسمی دریافت و از تماس بی مورد با مناطق آسیب دیده خودداری کنند.

 

امیر محسن ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر گفت: جمعیت هلال احمر امادگی کامل را در پاسخگویی به زلزله اخیر را دارد و حضور نیروهای واکنش سریع نشانی از توان این جمعیت در پاسخگویی مناسب به این حادثه بود.

 

وی ادامه داد: اردوگاه اسکان اضطراری در مناطق امن حول منطقه حادثه دیده ، برای ارامش بیشتر مردم ایجاد می‌شود.

 

بهنام سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: از میزان خسارت وارده به واحدهای تجاری و مسکونی گزارش دقیقی دریافت نشده اما تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شده است تا درصد تخریب را مشخص کند. ارزیابی هوایی در حال انجام است و مردم آمادگی لازم را به دلیل وقوع پس لرزه های فراوان داشته باشند.

 

پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور: ۲۰ آمبولانس، ۴ اتوبوس امبولانس و یک بالگرد جهت شناسایی و کمک به مصدومان احتمالی در نظر گرفته شده است روستای دوبرغله دچار تخریب ۸۰ درصدی شده است، آمار دقیق مصدومان مشخص نیست.

 

دانشگاه‌ها و مدارس مناطق زلزله‌زده تعطیل شد

 

دانشگاه‌ها و مدارس کلیه مقاطع در شهرستان‌های فریمان ،مشهد، سرخس، تربت جام و کلات تعطیل شد.

 

استاد پژوهشگاه زلزله شناسی گفت: زلزله در ۸۷ کیلومتری جنوب شرق مشهد اتفاق افتاده است.در منطقه‌ای که زلزله رخ داده است، دو گسل وجود دارد که در حال بررسی هستیم که کدام یک از گسل‌ها عامل این زلزله هست. شهر مشهد ۶۱۰ سال پیش زلزله‌ بزرگی را تجربه کرده است. با توجه به قدرت ۶ ریشتری زلزله، پیش بینی ما این است که پس لرزه‌های زلزله تا یک ماه دیگر ادامه داشته باشند و بهتر است تا روستاهای اطراف کانون زلزله، مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

 

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور گفت: به دلیل ارتباط ضعیف تلفنی، از طریق بالگردهای‌ اورژانس، اقدام به ارزیابی منطقه زلزله‌زده کردیم که بر اساس بررسی‌های اولیه، یکی از روستاها دچار آسیب و تخریب شده است ولی از آمار مصدومان هنوز گزارشی واصل نشده است.

 

وی افزود: فوریت‌های پزشکی، بیمارستان‌ها در حالت آماده‌باش هستند و بالگردهای اورژانس نیز به حالت آماده‌باش درآمدند.

 

*ارتباطات رادیویی قطع شده است

 

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران گفت: در اکثر مناطقی که تحت تأثیر مستقیم زلزله قرار داشته، ارتباطات رادیویی قطع شده است.

 

شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره به وقوع زلزله ۶ ریشتری در مشهد گفت: ۳ تیم ارزیاب جهت بررسی ابعاد زمین لرزه به منطقه زلزله زده اعزام شدند.

 

وی با اشاره به اینکه هنوز از خسارات جانی و مالی این زمین‌لرزه گزارشی واصل نشده است، اظهار داشت: این زمین لرزه ساعت ۱۰:۳۹ صبح امروز  در حوالی شهر فریمان ـ روستای سفید سنگ و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است.

 

آماده باش ۳ استان در پی وقوع زمین لرزه

 

فتحی اظهار داشت: ۸ روستا شامل ۲۵۳ نفر تا شعاع ۵ کیلومتری از مرکز زمین لرزه قرار داشته که نیروهای امدادی در حال ارزیابی از ابعاد زمین لرزه هستند.

 

وی با بیان اینکه هماهنگی با فرودگاه جهت اعزام احتمال نیروهای امدادی و اقلام زیستی صورت گرفته است، گفت: استان‌های سمنان، خراسان شمالی و جنوبی به حالت آماده‌باش درآمدند.

 

*فاصله کانون زلزله با مشهد ۸۰ کیلومتر است/خطر خاصی نیست

 

مرتضی اکبرپور در گفت و گو با خبرنگار شهری و رفاهی خبرگزاری فارس گفت: در حال بررسی حادثه زلزله در استان خراسان رضوی هستیم.

 

وی با اعلام آماده باش سازمان مدیریت بحران گفت: خبر اولی که واصل شده این است که خوشبختانه کانون زلزله با مشهد ۸۰ کیلومتر فاصله دارد و خطر خاصی نیست.

 

اکبرپور افزود: بحث کانون، موقعیت محل، روستا و مرکز سکونتگاهی در حال بررسی است.

 

اسماعیل نجار در گفت‌وگو با خبرنگار شهری و رفاهی خبرگزاری فارس در رابطه با وقوع زلزله در دقایقی پیش در استان خراسان رضوی گفت: داریمم وضعیت را پیگیری و دنبال می‌کنیم، تیم‌های امدادی بسیاری به منطقه اعزام شده‌اند تا بررسی‌های لازم را انجام دهند.

 

وی ادامه داد: میزان تخریب مشخص نیست البته تعدادی روستا در کانون زلزله وجود داشته است اما هنوز مشخص نیست که چه تعداد روستا بوده است.

 

نجار گفت: اطلاعات تا این لحظه دقیق نیست اما در حال بررسی اوضاع هستیم.

 

تشکیل جلسه اضطراری شورای معاونین سازمان امداد و نجات

 

تشکیل جلسه اضطراری شورای معاونین سازمان امداد و نجات در محل مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات و بررسی شرایط استان خراسان رضوی

 

در پی زمین‌لرزه مشهد، ماموران ۴۸ ایستگاه آتش‌نشانی مشهد به حالت آماده باش درآمدند و کلیه خودروهای عملیاتی از آشیانه خارج و در حالت آماده قرار گرفتند.

 

تمام بیمارستان‌های تأمین اجتماعی در خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی به حالت آماده باش درآمدند.

 

نیروهای اورژانس در حال حاضر از استان‌های مجاور به حالت آماده باش درآمدند

 

سرپرست اورژانس کشور، پیرحسین کولیوند در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس گفت: نیروهای اورژانس در حال حاضر از استان‌های مجاور به حالت آماده باش درآمدند. هنوز از آمار مصدومان احتمالی گزارشی واصل نشده است.

 

اعزام تیم های امداد هوایی و واکنش سریع هلال احمر استان به منطقه زمین لرزه

 

احمدی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی گفت:

تیم های امداد هوایی و واکنش سریع هلال احمر استان به منطقه زمین لرزه اعزام شده اند.

 

وی ادامه داد: منتظر گزارش‌های اولیه تیم‌های ارزیاب هستیم تا آمار دقیق خسارات احتمالی را ارائه دهیم.

 

احمدی افزود: تیم‌های آواربرداری، اسکان اضطراری و تغذیه پس از گزارش اولیه تیم‌های ارزیاب برای امدادرسانی به منطقه حادثه اعزام خواهند شد.

 

اختلالی در حرکت قطارها به سمت مشهد ایجاد نشده است

 

مدیر کل روابط عمومی راه آهن گفت: اختلالی در حرکت قطار های به سمت مشهد ایجاد نشده است.

 

ردیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هیچ مشکل فنی از نظر ارتباطی در این استان وجود ندارد و تنها به دلیل ایجاد ترافیک ارتباطی و تماس های مکرر هموطنان در شهرهای زلزله زده، احتمال اختلال وجود دارد.

 

سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: اختلالی در پروازهای مشهد ایجاد نشده است.

 

آماده‌باش کامل پلیس راهور خراسان رضوی/ ترافیک عادی در شهر مشهد

 

هیچ‌گونه خسارتی به حرم مطهر امام رضا(ع) وارد نشده است

 

آستان قدس رضوی اعلام کرد: در پی وقوع زلزله در مشهد مقدس، به‌حمدالله با اقدامات ایمنی انجام شده هیچ گونه خسارتی به حرم مطهر وارد نشده و خادمان بارگاه منور رضوی اقدامات و پیش بینی های لازم را در این زمینه تدوین نموده اند

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top