skip to Main Content

از حضور استعمار در خلیج فارس چه میدانیم

خلیج فارس با توجه به قابلیت‌های سوق الجیشی و شاه راه انرژی جهان به یکی از آبراهه‌های مورد توجه قدرت‌ها تبدیل و همواره به دنبال تسلط بر آن بوده‌اند.

نصر الله کریمی 12123

به گزارش پایگاه خبری بادگیر، از سال ۱۵۰۷ تا۱۶۲۲ میلادی به مدت ۱۱۷ خلیج فارس محل تاخت و تاز پرتغالی ها بود و از سال ۱۰۳۳ قمری به مدت بیش از ۱۰۰ سال هلندی ها به بهانه تجارت وارد خلیج فارس شدند تا اینکه در سال ۱۸۰۹میلادی ۱۲۲۴قمری بندر لنگه توسط انگلیسی ها به آتش کشیده شد.

اما این اتفاقات با حضور انگلستان در سال ۱۲۳۴قمری با چراغ سبز شاه قاجار در قشم و منطقه باسعیدو منجر به ایجاد پایگاه نظامی توسط این استعمارگر در گلوگاه خلیج فارس شد تا اینکه با مقاومت مردم پس از ۱۰۱ سال این استعمار به پایان رسید و انگلیس خاک ایران را ترک کرد.

از جمله حوادث دوران استعمار انگلیس می‌توان به ماجرای به توپ بستن بندرلنگه توسط انگلیسی‌ها در سال ۱۲۳۷ قمری اشاره کرد که موجبات نارضایتی و تشویش خاطر مردم فراهم کرد.

البته انگلیسی‌ها به این میزان جنایت اکتفا نکردند و در سال ۱۲۸۰قمری مردم بندر لنگه را تحریک به ترک هویت کردند و ۲۰۰ خانوار لنگه را در باسعیدو در پایگاه خود جای دادند.

البته مستمسک انگلیسی‌ها در به توپ بستن بندرلنگه در سال ۱۲۸۴قمری نزاع مرزی بحرین با قطر بود و اینکه حاکم بندرلنگه شیخ حسن خان به دستور والی فارس در این نزاع به کمک بحرین رفته بود.

در قرن ۱۸ میلادی اعراب جواسم که خود دزدان دریایی بودند لنگه را از حکمران جهانگیریه اجار کردند و این امر باعث شد پای انگلیسی‌ها به بندرلنگه باز شود تا اینکه پس از ۱۰۰ سال حضور این قبیله در شهر بندر لنگه دریا بیگی حکمران جنوب در سال ۱۳۱۶ قمری آنان را از ایران بیرون کرد.

از جمله تحولات استعمارگرایانه خارجی‌ها می‌توان به موارد ذیل نیز اشاره کرد:

۱ـ در سال ۱۷۵۹ میلادی فرانسوی ها به بندر عباس حمله کردند و دفاتر تجاری انگلیسی ها را نابود کردند

۲ـ در سال ۱۹۲۳ م انگلیسی ها در بندر لنگه پرچم نصب کردند

۳ـ در سال ۱۸۰۰ م  انگلیسی ها جزیره کیش را به عنوان بندری برای  کشتی های جنگی استفاده کردند.

۴ـ پرتغالی ها به منظور بر هم زدن ترکیب نژادی سیاه پوستان حبشی و مائوری و عده ای هندی در جزایر ایران اسکان دادند و بعدها انگلیسی ها نیز این کار را ادامه دادند.

۵ـ در سال ۱۲۳۷ قمری انگلیسی ها به بندر چارک حمله کروند عده ای از اهالی را ربودند و اموال مردم را به غارت بردند.

۶ـ در سال ۱۲۶۹قمری انگلیسی ها بندر چارک را به توپ بستند و لنج ها و بغله ها را اتش زدندوزیور الات زن ها را به غارت بردند.

۷ـ در سال ۱۳۲۲ قمری انگلیسی ها پرچم خود را بر جزیره ابو موسی بر افراشتند که با مخالفت ایران مواجه و پایین آوردند.

۸ـ در سال ۱۳۳۳قمری انگلیسی ها به بوشهر حمله کردند و رییس علی دلواری به شهادت رسید.

۹ـ در سال ۱۹۱۸م نماینده سیاسی کنسول انگلیس در بندر لنگه کشته شد و انگلیسی ها با ناو جنگی برمبول به بنادر چارک  چیرویه  شیو  عسلویه و نخل تقی حمله کردند.

۱۰ـ در سال ۱۳۲۸قمری انگلیسی ها در بندر لنگه بین شیعه و سنی اختلاف انداختند  سپاهی از لارستان وارد لنگه شد  با انگلیسی ها درگیر شدند  با دادن تلفات که همه سربازان هندی بودند سوار بر ناو لنگه  را ترک کردند.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top