skip to Main Content

حفاظت از نام خلیج فارس حفاظت از هویت ملی ایرانیان است

پژوهشگر پارسیانی اخراج اشغالگران از خلیج فارس را نشان دهنده استکبار و استعمار ستیزی ساحل نشینان جنوب کشور دانست و گفت: مردم جنوب نسبت به تسلط بیگانه بر خاکشان حساسیت داشته‌اند.

کریمی ۲۰

به گزارش پایگاه خبری بادگیر، نصرالله کریمی پژوهشگر و صاحب چندین تألیف در خصوص خلیج فارس اظهار داشت: پرتغالی ها اولین قومی بودند که پای آنان به آب های نیلگون خلیج فارس باز شد.

البو کرک سردار پرتغالی در ربیع الاول ۹۱۳ قمری دهم اوت ۱۵۰۷ میلادی با ۶ کشتی جنگی ۴۸۰ ملوان و سپاهی از هندوستان به طرف هرمز حرکت کردند و در سپتامبر ۱۵۰۷ به جزیره هرمز رسیدند، ابتدا تلاش در تسلیم حکمران هرمز داشتند ولی چون موفق نشدند هرمز را به توپ بسته و به تصرف در آوروند.

آزاد سازی هرمز پس از ۱۱۷سال در فوریه ۱۶۲۲میلادی ۱۰۳۱ قمری امام قلی خان سردار ایرانی با ۴۰ هزار مرد جنگی و ۳۰۰ شناور که توسط چند ناو جنگی کمپانی هند شرقی انگلیس حمایت می شدند به هرمز حمله کردند و سرانجام موفق شدند برای همیشه پرتغالی ها را از خلیج همیشه فارس بیرون برانند.

روز فتح جریره هرمز
۲۱ جمادی الثانی ۱۰۳۱قمری/  ۶ مه ۱۶۲۲ میلادی / ۱۲ اردی بهشت ۱۰۲۱شمسی

چون ۱۲ اردی بهشت مصادف با روز معلم بود هیات دولت در تاریخ ۸۴/۴/۲۱ به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی روز ۱۰اردیبهشت را روز ملی خلیج فارس نامگذاری کرد.

ناگفته نماند دو سال بعد از خروج پرتغالی ها پای هلندی ها به بهانه تجارت به خلیج فارس باز شد و در شهر های بندر عباس، لار، شیراز، اصفهان، کرمان و بوشهر دفتر تجارت زدند.

هلندی‌ها جزیره خارک را به تصرف خود در آوردند و سرانجام میر مهنای بندر ریگی در سال ۱۱۸۰ قمری برای همیشه هلندی ها را هم از خلیج فارس بیرون کرد.

در سال ۱۲۳۴ ق با اجازه فتحعلی شاه قاجار پای انگلیسی ها به خلیج فارس باز شد و در جریره قشم در محلی به نام باسعیدو پایگاه زدند.

تا سال۱۳۱۱ خورشیدی این منطقه را جزو خاک خود می دانستند و پرچم انگلیس بر فراز باسعیدو بر افراشته بود و ایران حق احتزاز پرچم در این منطفه را نداشت.

در زمان پهلوی اول پس از تشکیل نیروی دریایی دریادار بایندر فرمانده نیروی دریایی ایران دستور به تصرف پایگاه نظامی انگلیسی ها در قشم را صادر کرد.

ناوبان جعفر فزونی در سال ۱۳۱۲ با ناو پلنگ این پایگاه را به تصرف درآورد و پرچم ایران بر افراشته شد.

این اقدام موجب کشمکش بین ایران و انگلیس گردید و سر انجام در ۲۷بهمن ۱۳۱۴شمسی باسعیدو رسما تخلیه شد و پرچم انگلیس از جزایر هنگام، هرمز و بوشهر و چراغ دریایی برداشته شد و باسعیدو پس از ۱۰۱ سال به خاک ایران باز گشت.

نصر الله کریمی در پایان اضافه کرد: مردم ایران به ویژه ساحل نشینان جنوب همواره نسبت به حفظ حاکمیت سرزمینی خود حساسیت داشته‌اند و امروز باید گفت حفاظت از نام خلیج فارس حفاظت از هویت ملی ایرانیان است.

انتهای پیام/ش

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top