skip to Main Content

«راز ایرانی»؛ جزیره نفت و نسیم و آهو

هر چند که سال‌ها از زمانی که «سیری» با نام «راز» خوانده می‌شد گذشته است، اما کماکان این جزیره زیبایی جنوبی رازهایی را برای ایرانیان در دل دارد که شنیدن آن خالی از لطف نیست.

13911128000292_PhotoL

به گزارش پایگاه خبری بادگیر، جزیره سیری که امروز به عنوان جزیره‌ای نفتی گازی در جنوب ایران شناخته می‌شود، یکی از ۱۴ جزیره موجود در محدوده آبهای استان هرمزگان و دارای محیط طبیعی بکر و چشم نواز است.

این جزیره ذوزنقه‌ای شکل دارای ۱۷ کیلومتر مربع مساحت و در حال حاضر یکی از جزایر واقع شده در محدوده شهرستان ابوموسی محسوب می‌شود.

سیری یا همان راز در نوع خود دارای ویژگی‌هایی جذاب و شنیدنی است که بی‌گمان ذهن هر بیننده و یا شنونده‌ای را برای بار نخست به خود جلب می‌کند.

این احساس که قسمتی از خاک ایران تاریخی در نقطه‌ای از دور افتاده دارای تکاپویی خاص و ویژه است خود احساسی بس غرور آفرین است.

بر خلاف جزیره‌ای همانند ابوموسی، جزیره سیری علی‌رغم فاصله قابل توجهش از جزایری همانند کیش، از پوشش گیاهی و منظر ساحلی مشابه به کیش برخوردار است.

ساحلی طبقه‌وار از صخره‌ها که سپس به شن‌های روشن منتهی می‌شود از شاخص‌های جزائری همانند کیش و سیری است که این نوع بستر خاص جزایر مرجانی است و در دنیا کمتر دیده می‌شود.

اما در نگاهی دیگر، باید گفت که سیری از دهه ۵۰ هجری شمسی در حوزه نفت و گاز مورد توجه قرار داشته است و امروز این جزیره با موقعیت ویژه‌ای که دارد به نقطه‌ای مطلوب در راستای صدور و تحویل فرآورده‌های گازی نفتی به شناورها مورد توجه است.

با توجه به قرارگیری سیری در میانه آبهای خلیج فارس، این جزیره به طور طبیعی در حوزه انرژی و انتقال فرآورده‌های نفتی شکل ترمینال را به خود گرفته و در این راستا سیری توسط خطوط لوله زیر دریایی به عسلویه (طولانی‌ترین خط لوله دریایی گازی کشور به طول بیش از ۳۰۰ کیلومتر)، کیش، قشم (با طول خط لوله بیش از ۱۲۰ کلیومتر)، میادین گازی اطراف جزیره، ابوموسی و چندین نقطه دیگر متصل شده است.

آنطور که مسئولان وزارت نفت و نفت فلات قاره ایران می‌گویند امروز جمع طول خطوط لوله منتهی به سیری به بیش از ۹۰۰ کیلومتر با اینچ‌های مختلف می‌رسد.

همچنین در برنامه آتی و چشم‌انداز که با عنوان تبدیل سیری به هاب گازی منطقه از آن یاد می‌شود، احداث و ایجاد خطوط لوله به بنادر امارات و بندر مسندم عمان نیز در دستور کار است تا از این طریق در صورت نیاز زمینه صدور گاز عسلویه و دیگر میادین و سکوهای گازی به این کشورها نیز از طریق سیری و تأسیسات موجود فراهم شود.

اما این همه آن چیزی نیست که در مورد سیری قابل گفتن و یا شنیدن باشد، چرا که سیره‌ای جزیره‌ای است که حال نیز «راز»های بسیاری در خود دارد، علاوه بر تمام مزیت‌های اقتصادی و صنعتی، از بعد اجتماعی نیز جذاب و به نوعی تفاوت‌هایی با سایر جزائر خلیج فارس دارد.

در حال حاضر ارتباط با سیری تنها از طریق یک فرودگاه کوچک که متعلق به شرکت نفت است و اسکله گازی این جزیره میسر است.

آنگونه که گفته می‌شود، جمع حدودی کارمندان و کارکنان صنایع گازی و نفتی در جزیره به حدود یک هزار نفر می‌رسد که معمولا تنها نیمی از ماه را کار و نیمی دیگر را در مرخصی سپری می‌کنند و به نوعی تعداد ساکنان جزیره معمولا عددی حدود نصف رقم یاد شده است.

نکته جالب‌تر اینکه به دلیل غیر مسکونی بودن سیری، در این جزیره تنها مردان شرایط حضور را دارند و به نوعی جزیره حتی یک سکنه مونث نیز ندارد.

در این شرایط نیز حتی در برخی از مکان‌های عمومی جزیره بنرهایی موجود است، که در مورد آمادگی برای ارائه مشاوره در امور زناشویی، ازداوج و خانواده اطلاع‌رسانی شده است.

کارمندان و کارکنان نیز تنها هر چهار سال یکبار می‌توانند در تعطیلات نوروزی و آن هم به میزان و مدتی محدود، خانواده‌های خود را برای تفریح و نشان دادن محل کارشان یعنی جزیره، به سیری بیاورند.

البته با سیستم موجود کاری در این جزیره  شاغلان در جزیره که اغلب تکنسین هستند، تنها در بدترین و طولانی‌ترین زمان متصور، بیش از ۱۴ روز از خانواده‌های خود دور نمی‌مانند.

این در حالی است که جزایری همانند تنب کوچک نیز به دلیل نظامی بودن این شرایط را دارد.

در عین حال جزیره‌ای همانند ابوموسی مسکونی است و بخش‌های آموزشی مقدماتی و عالیه و سایر بخش‌های دست‌اندرکار در امور اجتماعی به فرزندان ساکنان و اهالی خدمت ارائه می‌دهند.

تنها سوپر مارکت جزیره سیری نیز ساعت ۱۹ تا حدود ۲۲ فعال می‌شود و به نظر می‌آید پول در جزیره کاربردی ندارد چرا که نه به آن صورت در جزیره بانکی (به جز یک شعبه تجارت) وجود دارد و نه عابر بانکی و یا واحدی صنفی.

تمام نیازهای غذایی جزیره نیز توسط شرکت‌های فعال در جزیره به صورت سامان‌یافته و متمرکز تأمین می‌شود.

جزیره همچنین برخوردار از یک مرکز فرهنگی ورزشی است که در نزد ساکنان به باشگاه معروف است، ورودی، نما و طراحی این مجتمع به حدی چشمگیر است که لابی و سایر قسمت‌های آن بیشتر شبیه هتل‌های چند ستاره است.

خدمات این مجتمع در حوزه ارتباطات بی‌سیم و اینترنت در نوع خود نیز شگفت‌آور است چرا که به دلیل دریافت ماهواره‌ای دیتا به طور مستقیم، مراجعه‌کنندگان می‌توانند اینترنت پرسرعت را به طور عینی و واقعی در سیری تجربه کنند.

طراحی نمای ساختما‌ن‌ها، کمپ‌ها و معابر، خیابان‌ها و باغ‌های شمشادی نیز به نوعی مدرن و نسبت به سایر نقاط ایران متمایز و بیشتر الگویی از کیش را تداعی می‌کند.

اما نکته‌ای که شاید برای اغلب ایرانیان قابل توجه باشد، زیست حدود ۷۰۰ آهو در محیط باز جزیره است که از دهه‌های قبل در جزیره نسبت به نگهداری این گونه کمیاب ایرانی اقدام شده است و شرکت‌هایی در این راستا امور تأمین غذا و آب مورد نیاز این گونه را به عهده دارد.

در جزایری همانند کیش و شیدور نیز گونه‌ای از آهو وجود دارد و سازمان محیط زیست و منطقه آزاد کیش نگهداری و حفاظت از آنها را بر عهده دارند.

فضای سبز و گونه‌های گیاهی جزیره را نیز بیشتر نخل‌های تزیینی، اکالیپتوس، کرت و کهور تشکیل می‌دهد که به نظر می‌آید کرت و کهور وحشی درختان بومی جزیره باشند.

در سیری نور پنج مشعل گازی با ارتفاع مختلف نیز که به ویژه در شب نور خاصی را به آسمان جزیره می‌دهد و بعضا صدای سوختن گازها جزیره را در برمی‌گیرد در نوع قابل توجه است.

دسترسی به ساحل در اغلب مناطق جزیره به دلیل حساسیت تاسیسات و سایر مسائل، محدود شده است و تنها از بخش‌هایی می‌توان برای شنا و تماشای نزدیک ساحل، از تورهای فلزی عبور کرد و دریا دسترسی پیدا کرد.

نسیم‌های همیشگی «راز ایرانی» که امروز یکی از مهم‌ترین بازوهای اقتصاد نفتی گازی کشور در جنوب است، با وزش مداوم خود همواره هر ایرانی را به یاد پهناوری و زیبایی‌های تمام‌ناشدنی سرزمین اسطوره‌ای و باستانی خود می‌اندازد و فریاد سرافرازی‌ها را سر می‌دهد.

13911128000332_PhotoL 13911128000292_PhotoL 13911128000304_PhotoL 13911128000306_PhotoL 13911128000326_PhotoL

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top