skip to Main Content

مختصری پیرامون یکی از مشاهیر بستک: سید امیر شیخ قتالی

سید امیر شیخ قتالى فرزند مرحوم شیخ محمد عالم صدرالاسلام است.

IMG-20141206-WA0043
سید عالم صدرالاسلام از فقیهان معروف منطقه که به درخواست شیخ محمد خان از «روستای دهتل» به دژگان آمده و در آنجا ساکن شده‌است، در مدرسه دینی شیخ محمد خان بستکی که حاکم دژگان بوده علوم دینی را به طلاب می‌آموختند و تعداد زیادی طلبه داشته است.
سادات خمیر و جاسک، خاندان قتالی‌های خمیر، عالمان جاسک، آل عبایی‌های گوده و بستک همگی از نوادگان و طایفه سید محمد عالم اند.
سید امیر شیخ قتالی در سال ۱۳۲۰ هجری قمری در خانواده روحانی و سادات که اصالتا اهل گوده بستک بوده متولد شد که بعدها در دژگان و بندر خمیر ساکن شدند. تولدش آن گونه که پدرش به نظم آورده پانزده رجب ۱۳۲۰ هجری قمری برابر با ۱۲۸۱ شمسی در بندر خمیر اتفاق افتاده است:
خریف و نیمه ماه رجب بود
تولد میر شیخ اندر طلب بود
بتاریخ هزار و سیصد و بیست
در آن هنگام ایام طرب بود
پدر و مادرش از سادات منطقه بستک و بندرعباس بوده اند .
در هفت سالگی پدر را از دست داده و مادر تعلیم و تربیت او را به عهده می گیرد.
این مادر فرهیخته قرآن و مبانی دینی و ادبیات فارسی را به او آموزش می دهد . آنگاه در محضر درس اساتید دیگر حضور می یابد و در علوم دینی به کمال می رسد .
علوم مقدماتی را نزد مادر خود فرا گرفته و همچنین نزد علمایی مانند شیخ محمد صالح بستکی و مرحوم سید عبدالرحیم صدرالاسلام تلمذنمودند. علاوه بر این در حوزه علمیه اسماعیلیه قشم و نیز مدرسه دینی سلطان العلما بندر لنگه زیر نظر مرحوم شیخ عبدالرحمن یوسف سلطان العلما تحصیلات دینی خود را تکمیل و افاضه معلومات شیخ عبدالرحمن یوسف سلطان العلما تحصیلات دینی خود را تکمیل و افاضه معلومات نمودند.
در اوان جوانی در بندر خمیر ، به رتق و فتق امور زندگی و مسائل دینی مردم اشتغال می ورزد و چندی بر سر تاسیس مدرسه علوم دینی و در دژگان با دولتیان وقت ، درگیری داشته است . شیخ از طبعی روان در شعر و شاعری برخوردار بوده و کتاب مولود نامه برزنجی را به نظم درآورده است .
وی در تمام زندگی اش در بندر خمیر به ارشاد و فتوا و سایر مراسم تا سال وفات یعنی ۲۵ شعبان ۱۴۱۶ ه.ق مشغول بوده است . وی در سال ۱۳۵۲ اقدام به بازگشایی مدرسه علوم دینی پدر و برادر خودش که سابقا در دژگان بوده نمود از جمله آثاری که از او بجا مانده تربیت صحیح خانوادگی اوست که فرزندان ذکور ایشان دو نفر از فرهنگیان با سواد در بخش خمیر هستند و دو نفر دیگر از فرزندان ذکور ایشان علوم شرعیه را تحصیل نموده و بجای پدر مدرسه علوم دینی صدر السلام خمیر را اداره می نماید و ۴ دختر دارد که علوم شرعیه نزد پدر فرا گرفته و در تا بستان اقدام به تدریس در مکتبخانه مینمایند .
آثار دیگری که از او بجا مانده ترجمه منظوم مولود برزنجی است . و از جمله ابتکارات آن بزرگوار این بود که در سال ۱۳۶۴ اقدام به باز گشایی مدرسه ای تحت عنوان مدرسه تحفیظ قران در بندر خمیر نمود که در نتیجه آن بچه ها به قرائت و حفظ قرآن مشغول بوده که از ثمرات این مدرسه تحویل دادن بیش از ۵۰ حافظ کل قرآن می باشد . شخصیت مذهبی, اجتماعی و سیاسی آن مرحوم مورد توجه همه اقشار بوده و بالاخص موضع گیری صحیح و بی پرده در برابر افرادی که به نحوی در کار دین خلل ایجاد می کردند می باشد .
فرزندان شیخ همگی دارای تحصیلات کلاسیک می باشند و در بندر خمیر راه پدر را ادامه می دهند . تخلص شعری وی (( ناتمام )) است . شاعری از اوز درباره او این ادبیات را سروده است :
ای آنکه نام خویش نهادی تو ناتمام
عنوان ناتمام نهادی تو بر تمام
پوشیده آدمی است به زیر زبان خویش
حال درون مرد هویدا کند کلام
نطق و بیان توست بلیغ و بدیع و نغز
دری است شاهوار ، ز معنی در انتظام
شیخ در سال ١٣٧۴شمسی چشم از دنیا فرو بست و در بندر خمیر مدفون گشت .

پایگاه خبری بادگیر: www.badgirnews.ir

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top