skip to Main Content

اجماع اصولگرایان و شکاف در اصلاح طلبان/ اختلاف نظر میان «حامیان دولت» و «شورای هماهنگی اصلاح طلبان هرمزگان»

با اعلام زمان رسمی تبلیغات انتخابات در کشور، تنور تبلیغاتی و انتخابات در استان هرمزگان داغ شد و کاندیداهای جریانات سیاسی برای جمع آوری آرای مردم وارد عرصه جدید تبلیغاتی شدند.

مجلس

به گزارش پایگاه خبری بادگیر، خبرگزاری مهر – استان ها، رضا زرگر: با کلید خوردن رسمی تبلیغات، کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی با برگزاری متینگ های تبلیغاتی سعی در جلب آرای مردمی داشته اند. در این بین جریانات سیاسی هم با ارائه لیست های مختلف حمایت خود را از نامزدهای هم فکر رسما اعلام کرده اند. در این بین اختلاف نظر میان دو جریان اصلاح طلبی نشان از عدم اتحاد اصلاح طلبان و طرفداران دولت دارد.

۴۰ نامزد انتخاباتی برای تصاحب ۵ کرسی بهارستان

براساس اعلام فرمانداری بندرعباس به عنوان مرکز حوزه انتخابیه بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و بندرخمیر اسامی نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این حوزه به شرح زیر است: منصور آرامی، محمد آشوری تازیانی، محمد حسن اباذری، علی اکبر ارجمندمنش، محمدصادق افتتاحی، زیبا اقبالی فینی، جهانگیر بشکار، ابوالقاسم جراره، مهدیه دهقانی، بهرام زاهدی، محمد سالاری، علی سلیمانی، مهران شاهی، مهدی شهامتی، محمد مالکی زاده، احمد مرادی، مهدی ملاحی، موسی مولاپرست تازیانی، احمد نوحه گر، حسین هاشمی تختی، محمد یاسین یزدانی سامی نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حوزه مرکزی استان هرمزگان هستند.

همچنین براساس اعلام فرمانداری بندرلنگه به عنوان مرکز حوزه انتخابیه بندرلنگه، بستک و پارسیان، محمدطاهر بنازدل، سید هاشم توانا، ناصر توکلی، احمد جباری، محمد حسن نیا، یوسف دیوانی، غلامحسین زارعی، خالد زمزم نژاد، ناصر شریفی، حسن فتاحی و مصطفی نادعلی نژاد در این حوزه برای تصاحب یک کرسی رقابت خواهند کرد.

در حوزه انتخابیه میناب، رودان، سیریک، جاسک و بشاگرد بر اساس اعلام فرمانداری میناب محمد ترکمانی تمبکی، سید مصطفی ذوالقدر، حسین رئیسی، کورش زمانی، غلام سلطانی زرآبادی، منصور فرهادی، حمید قاسمی و سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی به عنوان اسامی کاندیداهای مورد تایید وارد عرصه رقابت انتخاباتی شدند.

لیست ائتلاف اصولگرایان در استان هرمزگان

با اعلام رسمی اسامی کاندیداهای مورد تایید شورای نگهبان برای رقابت و رسیدن به خانه ملت، جریانات سیاسی وارد عرصه شدند و به شکل رسمی کاندیداهای مورد حمایت خود را اعلام کردند. اما آنچه بیشتر از همه نمایان بود تلاش اصولگرایان و فعالیت پر رنگ آنها در استان است که البته در استان لیستهایی را تحت همین عنوان شاهد بودیم.

اصولگرایان استان تا قبل از آغاز رسمی تبلیغات بر سر گزینه های مورد نظر بحث و تبادل نظر داشتند و در آخرین لحظات محمد آشوری تازیانی و حسین هاشمی تختی را به عنوان گزینه های مورد حمایت در حوزه انتخابیه بندرعباس اعلام کردند.

طبق اعلام جریان های اصولگرایی در حوزه انتخابیه بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و خمیر، هاشمی تختی، محمد آشوری تازیانی، در حوزه انتخابیه بندرلنگه و بستک و پارسیان، احمد جباری،در حوزه انتخابیه میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد، عبدالکریم هاشمی در این لیست جای گرفتند.

اختلاف نظر میان «حامیان دولت» و «شورای هماهنگی اصلاح طلبان هرمزگان»

از سوی دیگر اما اصلاح طلبان نتوانستند به اجماع خوبی برسند. چند دستگی در میان اصلاح طلبان استان هرمزگان باعث شد تا لیست های مختلفی ارائه شود. از سوی دیگر انتشار بیانیه ها علیه یکدیگر در این چند روز خود بیانگر اختلاف نظرها در میان آنها بود.

حامیان دولت و اصلاح طلبان با انتشار بیانه‌ای لیست ائتلافی خود را اعلام کردند. طبق بیانیه اعلام شده از سوی اصلاح طلبها در حوزه انتخابیه بندرعباس ، قشم، حاجی‌آباد، خمیر و ابوموسی آقایان احمد مرادی، موسی مولا پرست، مهران شاهی و مهدی ملاحی اعلام شدند. همچنین در حوزه انتخابیه میناب رودان، جاسک، بشاگرد و سیریک سید مصطفی ذوالقدر تنها گزینه اصلاح طلب شاخص معرفی شد. اما در حوزه انتخابیه بندرلنگه، بستک و پارسیان به هیچ جمع بندی برای حمایت از کاندیدایی نرسیدند.

در سوی دیگر شورای اصلاح طلبان هرمزگان نیز طی بیانه‌ای لیست ائتلاف خود را متفاوت از لیست حامیان دولت و اصلاح طلب ها اعلام کردند . طبق لیست این گروه محمد آشوری تازیانی و منصور آرامی به‌عنوان گزینه‌های شورای اصلاح‌طلبان انتخاب و اعلام شد و به این نکته توجه داده شد که هرگونه عنوان اصلاح‌طلبان و شورا که در فضای مجازی و رسانه‌ها مطرح‌شده‌اند هیچ ارتباطی با اکثریت احزاب اصلاح‌طلب عضو این شورا ندارند. نکته جالب توجه در لیست اصلاح طلبان چند دستگی در حمایت از کاندیداهایی است که در دوره های قبل انتخاباتی کاملا با جریان اصولگرایی در انتخابات شرکت کرده بودند.

گزینه های مستقل ناامید نیستند

با نگاهی به لیست ائتلاف اصولگرایان و اصلاح طلبان پی می بریم کاندیداهای شاخص و مطرح استان که شانس رای آوری بالاتری دارند عرصه را برای رقابت کاندیدهای مستقل تنگ کرده اند و بسیاری از کارشناسان سیاسی استان معتقدند نامزدهایی که فعلا مستقل هستند در روزهای آخر یا به نفع کاندیدای خاصی کنار می روند و یا بعید است به اقبال بالایی برسند. در این بین ابوالقاسم جراره کاندیدایی که در دوره قبل مجلس با حمایت جبهه پایداری توانست یکی از کرسی های مجلس در حوزه انتخابیه بندرعباس را کسب کند در این دوره تا کنون مستقل وارد میدان شده است.

در حال حاضر ۴۰نفر از نامزدها شامل ۲۱ نفر در حوزه انتخابیه بندرعباس، ۱۱نفر بندرلنگه و هشت نفر حوزه انتخابیه میناب رقابت انتخاباتی خود را طبق قانون از پنجشنبه آغاز کرده و به مدت یک هفته اجازه تبلیغات دارند.

بر اساس اعلام وزارت کشور، یک‌میلیون و ۱۱۹ هزار و ۹۳ نفر در استان هرمزگان می‌توانند در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری رأی دهند.

استان هرمزگان دارای پنج کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است که سه نفر از حوزه مرکزی ( بندرعباس، قشم ، حاجی‌آباد، ابوموسی و بندر خمیر) یک نفر از حوزه شرق استان (میناب ، رودان ، جاسک ، سیریک و بشاگرد ) و یک نفر نیز از حوزه غرب (بندرلنگه، بستک و پارسیان) هستند.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top