skip to Main Content

نقش تلگرام در تبلیغات زود هنگام کاندیداهای احتمالی مجلس

بدون شک این روزها اهمیت و قدرت بالای شبکه‌های اجتماعی به ویژه تلگرام در جهت‌دهی افکار عمومی نقش انکارناپذیری دارد و همین امر موجب تبدیل آن به جولانگاه برخی کاندیداهای احتمالی برای تبلیغات زودهنگام شده است.
showimageبه گزارش پایگاه خبری بادگیر، در حالی که هنوز حدود سه ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است برخی از کاندیداهای احتمالی به ویژه نمایندگان فعلی با روندی فزاینده در حال تبلیغ به اشکال مختلف در برخی رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های نزدیک به خود و شبکه‌های مجازی هستند.

بدون شک اهمیت و قدرت بالای شبکه‌های اجتماعی به ویژه تلگرام که این روزها به یکی از پرطرفدارترین شبکه‌ها بین ایرانیان تبدیل شده در جهت دهی افکار عمومی جامعه نقشی انکارناپذیر دارد و توانسته در برخی مواقع حتی خود را به عنوان یکی از تریبون‌های مهم تبلیغی مطرح و به جولانگاه برخی کاندیداهای احتمالی تبدیل شود. جایی که در آن برخی کاندیداهای احتمالی و نمایندگان فعلی در لابه‌لای پُست‌های گروه‌ها و کانال‌های اجتماعی این شبکه اهداف و برنامه‌های خود را جستجو می‌کنند و به صورت غیرمحسوس اما حساب شده به تبلیغ و مطرح کردن خود می‌پردازند.

این موضوع به اینجا نیز ختم نشده و گاها دیده شده برخی نمایندگان در حوزه‌های انتخابی خود به صورت گسترده با هدف تبلیغ به بازگویی انجام کارهایی که در زمان نمایندگی‌شان صورت گرفته می‌پردازند و با جلب توجه از طرق مختلف به ویژه گذاشتن عکس‌های مختلف سعی در یارگیری و همراه کردن مخاطبان و اعضای گروه‌ها با خود را دارند، تصاویری مثل سرکشی از مناطق محروم، خانواده‌های شهدا و غیره از سوی کاندیداهایی که مدت‌ها در مرکز کشور اقامت داشته‌اند و در ماه‌های مانده به انتخابات، چهره‌های دلسوز و دغدغه‌مند آنها رونمایی شده است.

تمام این اتفاقات در حالی به صورت خیلی نرم و آهسته در حال شکل‌گیری است که بر اساس ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی «فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی، هشت روز قبل از روز اخذ رأی (مرحله اول و دوم) آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت».

همچنین در ماده ۵۹ این قانون نیز درباره تبلیغات انتخاباتی اشاره کرده است که «انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها، ادارات، شرکت‌های دولتی، مؤسسات وابسته به دولت، شهرداری‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی «به هر مقدار» استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می‌شود.»

اما در این میان نیز بداخلاقی‌هایی به شکل تبلیغات و با هدف تخریب جناح مخالف به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد برخی افراد حاضر هستند از هر روشی برای رسیدن به صندلی‌های سبز بهارستان بهره بگیرند.

این موضوع تقریبا در اکثر گروه‌ها و شبکه‌‌های مجازی آشکار است به نحوی که از هر ابزاری برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می‌شود.

اگرچه شور و نشاط انتخاباتی در کشور لازم و ضروری به نظر می‌رسد که البته نظام جمهوری اسلامی این ظرفیت را به خوبی ایجاد کرده است اما در این راه باید قانون و رعایت حقوق دیگران نیز مورد توجه باشد.

معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور نیز چندی پیش درباره تبلیغات پیش از موعد در انتخابات گفته بود: هر اقدامی چه در فضای مجازی و چه غیر آن که مطابق قانون نباشد، تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود و قابل پیگیری و برخورد است.

محمدحسین مقیمی، با بیان اینکه کمیته بررسی تخلفات انتخاباتی تشکیل شده است، اضافه کرده است: هنوز داوطلبان قطعی تا زمان ثبت‌نام برای ما مشخص و محرز نشده‌‌اند تا با تخلفات آنها برخورد صورت بگیرد و مواردی را که بیشتر احتمال کاندیداتوری می‌دهیم، رصد می‌شود.

* وقتی مراسم‌‌های ترحیم محل میتینگ اولویت چهره‌های انتخاباتی می‌شود

همه این موارد در حالی است که این روزها خبر فوت و مرگ و میر در سراسر استان یا شهرستان هم از جمله اخباری است که کاندیداهای احتمالی مجلس شورای اسلامی به جد پیگیر هستند و شاید مقدم بر همه اخبار مهم کشور و جهان آن را پیگیری می‌کنند به صورتی که گاه حضور در مراسم‌های ترحیم و آرزوی آرامش برای بازماندگان تبدیل به یکی از اولویت‌های مهم چهر‌ه‌های انتخاباتی می‌شود.

ناگفته نماند تشکیل محفل‌ها و جلسه‌های خصوصی با حضور چهره‌های سیاسی و تلاش‌های مضاعف برای تحلیل و تصمیم‌گیری‌های سیاسی و حزبی جزء انکارناپذیر انتخابات هر کشور محسوب می‌شود و همه و همه از تبعات نزدیک شدن به روزهای انتخابات است اما به نظر می‌رسد شروع تبلیغات زودهنگام در شبکه‌های اجتماعی از اکنون تا زمان انتخابات جدایی از غیرقانونی بودن، بیشتر بازی با افکار عمومی و مخاطبان غیرسیاسی این نوع شبکه‌ها است.

به‌ هر حال انتظار می‌رود نهادهای نظارتی و دستگاه‌های مربوطه با دقت و حساسیت بیشتری مسایل مربوط به انتخابات آینده را رصد کنند و در برخورد با قانون‌شکنی‌ها و تخلفاتی از این دست که در حال رخ دادن و شکل‌گیری است به صورت جدی وارد عمل شوند تا اعتماد جامعه نسبت به دستگاه‌های مربوطه بیش از پیش نمایان شود.

منبع: فارس

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top