skip to Main Content

سوزاندن درختان به منظور تولید ذغال جرم است

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بندرلنگه از برخورد با کسانی که درختان را برای تولید ذغال قطع می‌کنند خبر داد.
خبرگزاری فارس: سوزاندن درختان به منظور تولید ذغال جرم است

به گزارش پایگاه خبری بادگیر، وفاکیش رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بندرلنگه اظهار داشت: یکی از وظایف منابع طبیعی برخورد با کسانی است که اقدام به قطع درختان می‌کنند و بدین منظور گشت‌های مستمر در سطح شهرستان راه‌اندازی شده و از پشتیبانی خوب دستگاه قضایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: با اقدامات انجام شده آمار قطع و قاچاق درختان منطقه به شدت کاسته شده اما قطع حتی یک درخت هم قابل قبول نیست.

مدیر منابع طبیعی بندرلنگه با اشاره به اقدامات زیست محیطی برای جبران خسارات وارد شده به برخی از جنگل‌های منطقه تصریح کرد: به منظور جلوگیری از گسترش کویر و نابودی اراضی طبیعی اقدام به کاشت انواع درختان سازگار با محیط و آب و هوا صورت گرفته که مهم‌ترین نوع آن درخت محلی تِج و مُغَیر است که این دو نوع درخت سهم به سزایی در کویرزدایی خواهد داشت.

وفا‌کیش در ادامه یادآور شد: در سال ۹۳ بیش از ۳۰ هکتار از مناطق کویری شمال شهرستان در محدوده روستای چاه‌مسلم در ۵۰ کیلومتری مرکز شهرستان زیر پوشش درختان مغیر، تج و کهور ایرانی به میزان سه هزار اصله نهال  قرار دادیم که این مناطق در حال حاضر به جنگل‌های انبوهی از درختان تبدیل شده است.

وی اولویت اول در بیابان زدایی استفاده از ارقام مقاوم در مقابل خشکسالی و متناسب با اقلیم خشک دانست و اظهار کرد: در سال‌های آینده هم به کمک بخش خصوصی نسبت به کشت این درختان جنگلی که از گونه‌های غالب شهرستان و درجه یک ایران از لحاظ مقاوم به خشکسالی و شرایط اقلیمی اقدام خواهیم کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندرلنگه همچنین گفت: برخی افراد سودجو به منظور بهره‌گیری از چوب و عمده به منظور تولید ذغال اقدام به قطع این درختان می‌کنند که این موضوع ضرر جبران ناپذیری به منابع طبیعی به ویژه در محدوده چاه‌مسلم و سورو وارد کرده و زحمات چند ساله‌ای که این درختان را به ثمر رسانده به هدر می‌دهد و با شناسایی این افراد نسبت به معرفی آنها به مراجع قضایی نیز اقدام شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برخورد با کسانی که اقدام به قطع درختان می‌کنند از وظایف ذاتی اداره منابع طبیعی است و با اجرای گشت‌های مستمر یگان حفاظت منابع طبیعی در منطقه و همکاری مردمی در قالب همیاران افتخاری   و دستگاه‌هایی مانند اداره محیط زیست و پشتیبانی بسیار خوب دستگاه قضایی و نیروی انتظامی از آمار قطع و قاچاق درختان منطقه به شدت کاسته شده است.

وفاکیش درپایان ضمن اعلام شماره تلفن و درخواست همکاری مردم عنوان کرد: شماره تلفن ۱۵۵۴ یگان حفاظت از منابع طبیعی در طول شبانه‌روز آماده دریافت اخبار و اطلاعات مردمی در خصوص هرگونه آسیب به منابع طبیعی و اراضی ملی است لذا از همه مردم و علاقمندان به منابع طبیعی شهرستان دعوت به همکاری می‌کنیم.

 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top